Over og ut for det håndholdte kameraet Flip og virksomheten Pure Digital Technologies, som Cisco kjøpte for drøyt 3,5 milliarder kroner i 2009. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Cisco kverker populære Flip

Legger ned virksomhet og sparker 550 ansatte.

Snuoperasjonen for å bedre lønnsomheten i Cisco er i gang. Akkurat som ventet er det forbrukersegmentet som må blø.

Nettverksgiganten legger nå ned hele sitt forretningsområde knyttet til det populære håndholdte kameraet Flip.

Flip ble omtalt som «video-verdenes svar på iPod» da Cisco kjøpte opp produsenten Pure Digital Technologies for drøyt 3,5 milliarder kroner i 2009.

Dette enkle kameraet var det mest solgte i sin nisje i USA i fjor, og skal ha solgt i mange millioner eksemplarer siden starten i 2007. Når lagrene nå tømmes er det slutt for produktet.

Nedleggelsen av virksomheten er en innrømmelse av nederlag for Ciscos satsing på forbrukermarkedet. Det betyr også at 550 av Ciscos 73.000 ansatte mister jobben.

Det er nærmest uhørt at en produsent kverker en bestselger på denne måten, påpeker nyhetsbyrået Reuters.

Produktet har imidlertid møtt kraftig konkurranse etter hvert som populære mobiltelefoner de siste årene har begynt å tilby minst like god videoopptaksmuligheter.

Videre kunngjorde Cisco i går at de skal restrukturere forretningsområdet Home Networking. Produktserien Cisco Umi (uttales «you me»), som er utstyr og tjeneste for videokonferanser myntet på hjemmebrukere, skal integreres med Ciscos forretningsdivisjon for profesjonelt telesamvær («telepresence»).

I kunngjøringen heter det at Cisco setter av opptil 300 millioner dollar i restruktureringskostnader i forbindelse med disse endringene. Dette belastes regnskapet i løpet av de kommende to kvartalene.

Toppsjef John Chambers varslet i forrige uke store endringer i Cisco.

Ifølge Chambers skal selskapet satse på fem kjerneområder fremover: 1) kjernerutere, svitsjer og tjenester, 2) samhandling og integrerte meldings- og konferansesystemer, 3) virtualiserte datasentre og nettskyen, 4) arkitektur og 5) video.

    Les også:

Til toppen