Hvis du synes Cisco tar seg godt betalt for sine nettverksprodukter, bør du ta en ekstra titt på selskapets regnskap. For Cisco lå i overgir på toppen av dotcom-bølgen og har nå utrolige 21 milliarder dollar i banken.
Les også:
-
Cisco bedre enn ventet, men spår svakt salg
Vil overbevise om trådløs fortreffelighet
Cisco-sjef nuller egen lønn
Norske bedrifter er sinker på det trådløse


Les om utbytte-striden i Microsoft
Under dotcom-bølgen bygget mange selskaper opp store reserver, for det var mindre prispress og reservene åpnet for raske oppkjøp. Siden har det blitt mindre aktuelt og selv om Ciscso kjøper ofte og mye, er prisene som regel lavere.
Et selskap som Cisco har dessuten lite behov for å kjøpe en stor konkurrent og øke sin markedsandel - selskapet er soleklar markedsleder og har alle storskala-fordelene man kan tenke seg. Likevel sier altså aksjonærene nei takk.