Cisco skal satse på forbruker-produkter

Stadig flere dingser får nettverk, og dette vil Cisco nå bruke til å presse seg inn på forbruker-markedet.

Cisco er verdens største produsent av internett- nettverksutstyr. Selskapet forbindes vanligvis med kraftige systemer for store bedrifter, som ligger på et prisleie som gjør det grundig uaktuelt som forbrukerprodukter. Men nå ønsker Cisco å lære seg et nytt spill, og ta opp kampen om IT-salget til folk flest.

Overgangen kan være ganske stor, og både når det gjelder produkter, salgsmetoder og salgsmarginer. Men Cisco mener alvor og er allerede i gang, melder Financial Times.

- Selskaper som lager forbrukerelektronikk har vært i stand til å konkurrere med enkeltstående produkter, men markedet er i forandring. Interett og nye krav om nettverkstilkobling skaper et brudd som er stort nok til at vi kan gå inn på et nytt marked, sier Charles Giancarlo, leder for Ciscos hjemmenettverksdivisjon Linksys, til Financial Times.

Cisco omsetter allerede for en milliard dollar gjennom Linksys, som lager trådløse routere for hjemmenettverk, og adaptere for IP-telefoni.

Linksys ble kjøpt i 2003 og i november la de 6,9 milliarder dollar på bordet for Scientific Atlanta, som lager TV-dekodere, og styrket dermed sin posisjon på forbrukermarkedet kraftig. Cisco har også kjøpt danske Kiss, et selskap som lager DVD-spillere og opptagere som også kan kobles til internett. Denne teknologien kan fort havne i andre media og kommunikasjonsapparater.

Giancarlo mener Cisco har en stor fordel i forbrukermarkedet gjennom sitt nære samarbeid med innholdsleverandører som Google og Yahoo.

Til toppen