Interne kilder opplyser at 3400 Citigroup-kunder ble svindlet for til sammen 2,7 millioner dollar etter datainnbruddet i mai som rammet 360.000 kontoer, forteller Wall Street Journal.
Citigroup har ennå ikke oppdatert sin kommentar fra 15. juni, der det het at «data som er kritisk for å begå svindel ble ikke kompromittert». Her ble det også slått fast at banken ville dekke alle eventuelle tap for kundene.
Avisens kilde sier at hackerne kan ha kombinert opplysninger fra datainnbruddet mot Citigroup med informasjon fra annet hold.
I 2010, ifølge opplysninger lagt ut på creditcard.com, tapte 9,9 millioner amerikanere til sammen 48 milliarder dollar på ID-tyveri, det vil si i underkant av 5000 dollar per offer. Datainnbruddet mot Citigroup rammet under 0,01 prosent av de aktive kontoene, og kontoene som ble rammet, ble tappet for mindre enn 800 dollar hver i snitt. Bank-hacking framstår følgelig som en liten del av den samlede risikoen innehavere av bank- og kredittkort løper.