Clubhouse

Clubhouse vokser raskt. Nå kan de få GDPR-smekk


Det sosiale mediet Clubhouse har fått mye oppmerksomhet i det siste. Nå blir den amerikanske appen anklagd fra en rekke hold for å operere i strid med europeisk personvernlovgivning.
Det sosiale mediet Clubhouse har fått mye oppmerksomhet i det siste. Nå blir den amerikanske appen anklagd fra en rekke hold for å operere i strid med europeisk personvernlovgivning. (Foto: Eirik Tangeraas Lygre)


Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Clubhouse skildres av mange som det nye store sosiale mediet. Appen har vokst i et forrykende tempo det siste året, og virker å gi konkurranse til meldingstjenester som Whatsapp.

Samtidig blir den brukt for å knytte profesjonelle nettverk, og utfordrer dermed også Linkedin. 

Plattformen fungerer som en slags direktesendt podkast, der man kan bli med i ulike rom for å lytte eller delta selv.

Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik sa tirsdag til NRK at Clubhouse har doblet seg bare i løpet av den siste måneden.

Bekymring fra flere hold i Tyskland

Nå er flere bekymret for at den amerikanske appen opererer i strid med europeisk personvernlovgivning. 

«Graverende mangler når det gjelder personvern», skriver Klaus Müller på Twitter. Han er styreleder i det tyske forbrukerrådet, som nå har sendt en formell advarsel til Clubhouse. 

Datatilsynet i Hamburg publiserte tirsdag en pressemelding om appen. De er skeptiske til at Clubhouse lagrer adressebøkene til brukerne av appen, noe som medfører at kontaktinformasjon om europeiske borgere havner på utenlandske hender.

Der kan slike data brukes til markedsføringsformål eller kontaktforespørsler, skriver tilsynet.

– Uheldigvis skjer det fra tid til annen at tilbydere fra USA kommer inn på det europeiske markedet eller rett og slett lykkes med sine produkter og tjenester i EU, uten å tilfredsstille de mest grunnleggende reglene for databeskyttelse i det europeiske digitale markedet, uttalte Johannes Caspar, Hamburgs kommissær for databeskyttelse.

I samråd med de andre datatilsynsmyndighetene i Tyskland har de nå bedt Clubhouse om å gjøre rede for praksisen.

Les også

En gjeng «klovner»

Personvernekspert Alexander Hanff skriver i et lengre innlegg om Clubhouse at tjenesten er i strid med GDPR og ePrivacy-direktivet på flere punkter. 

Blant annet lagrer plattformen alle samtaler. Clubhouse skriver at dette gjøres for å kunne undersøke om overtredelser har funnet sted, og at lydfilen slettes dersom ingen av deltakerne i et samtalerom har rapportert om slike regelbrudd.

Men ettersom alle samtaler lagres automatisk i undersøkelsesøyemed, er det tydelig at kommunikasjonen ikke er kryptert ende-til-ende, skriver personverneksperten.

EU-reglene medfører dessuten at all lagring av slik informasjon forutsetter samtykke fra alle involverte, og at slik samtykke må være spesifikt, informert, og ikke en betingelse for å bruke tjenesten. Det er ikke tilfellet med Clubhouse, ifølge Hanff.

Med brudd på såpass grunnleggende regler i europeisk personvernlovgivning, dreier det seg åpenbart om en gjeng klovner, skriver han videre.

Forbrukerrådet i Norge reagerer

Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Også han reagerer på databehandlingen hos det amerikanske selskapet:

– Slik jeg forstår kritikken så samler de inn for mye informasjon. Det kan inkludere opptak på en måte som ikke er grei og ikke er kryptert på ordentlig måte. 

Myrstad mener Clubhouse lagrer data om brukerne på en måte som ikke står i stil til måten appen fungerer.

– Det er både et sikkerhetsproblem og et personvernsproblem, sier han, og legger til:

– Hvis alt dette stemmer, så er det nok et eksempel på apper som enten på grunn av uvitenhet ikke klarer å lage en løsning som opprettholder god nok standard, eller som kynisk utnytter muligheten til å samle inn mer informasjon enn de trenger til egen vinning.

Myrstad og Forbrukerrådet vil ikke fraråde folk å bruke appen. Men de råder folk fra å gi Clubhouse tilgang på adresselisten sin, og oppfordrer folk til å vurdere å vente med å ta appen i bruk frem til det blir avklart om Clubhouse opererer i tråd med lovverket.

Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Han slutter seg til bekymringene fra sine tyske kolleger. Foto: Forbrukerrådet

Datatilsynet er glad for initiativet

Datatilsynet i Norge har ikke spesifikt sett på denne appen, men viser til sine tyske kolleger. Kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet Anders Ballangrud skriver følgende til digi.no:

– Ettersom vi har et felles personvernregelverk i EU og EØS, er vi glade for initiativ fra andre tilsynsmyndigheter som tar tak i amerikanske virksomheter og apper som slår seg opp i det europeiske markedet.

Ballangrud mener det er bra for nordmenn at datatilsynene i Europa kan koordinere sin tilsynsvirksomhet på denne måten.

– Det er et gode også for norske brukere. Litt på samme måte som vi gjorde med Grindr for kort tid siden, skriver kommunikasjonsrådgiveren. 

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen