CMGI skal selge seg til profitt

Inkubatorenes mor, CMGI, står bak flere av de kjente Internett-selskapene som for eksempel AltaVista. Nå skal selskapet slanke selskapsporteføljen drastisk for å bli profitable.

Red Is Dead sier Wall Street for tiden. Utsagnet er utvilsomt myntet på Internett-selskaper som blør penger og hvor aksjekursen har rast i takt med underskuddene den siste tiden.

Dette gjelder også CMGI, et av de mest kjente inkubatorselskapene i USA. Selskapet står blant annet bak AltaVista og flere andre populære nettjenester og selskaper.

Men trass dette har selskapets aksjekurs rast 70 prosent fra toppen det siste året, noe som ikke er populært i finanskretser. Dette har selskapet tatt konsekvensene av.

Nå skal selskapet nemlig restrukturere drastisk. Selskapet har i dag en portefølje på 17 selskaper. Denne skal slankes til fem, skriver Financial Times.

Dette skal gjøres ved å skille ut selskaper samt at noen virksomheter skal konsolideres. Et venturefond som selskapet offentliggjorde for et halvt år siden blir også skrinlagt. Dette fondet skulle investere mer enn 1,5 milliarder dollar, tilsvarende 13,1 milliarder norske kroner, i oppstartselskaper sammen med et av de kjente venture-selskapene i USA.

Konsolideringen av selskaper skal også spare CMGI for en del penger. Business to business-selskapene Navipath og 1st Up skal slås sammen, samt at markedsføringsselskapene Engage Technologies skal slås sammen med Yes Mail og AdFirst.

- Du trenger ikke være vitenskapsmann for å se at disse selskapene har mye til felles, sier Paul Merenbloom, en analytiker ved Prudential til Financial Times.

CMGI skal også konsollidere de tre venture-fondene selskapet styrer for å kutte kostnader.

Det vil bare være seks forretningsområder igjen for CMGI etter konsoliderings og utskillingsfasen. Dette vil være søk og portaler, Internett-infrastruktur, Internett-tjenester, Interaktiv markedsføring, e-business og ventureinvesteringer.

Ifølge Financial Times vil CMGI gjøre det lettere for kapitalmarkedet og investorene å forstå selskapet og dermed drive selskapets hardt pressede aksjekurs i været.

Til toppen