JUSS OG SAMFUNN

CMPs annonsesvikt gir jobbkutt

IDG-konkurrenten CMP Media som gir ut teknologiske bransjeblader fjerner 85 jobber som følge av reduserte inntekter.

Lars B. Enge
15. juli 1998 - 11:58

CMP Media er den tredje største utgiveren (etter IDG og Ziff Davis) av teknologiske relaterte nyhetsblader og utgir blant annet Computer Reseller News, InformationWeek, Electronic Buyers´ News. Nedskjæringene vil skje jevnt over, men CMP kunne ikke spesifisere hvilke blader eller avdelinger som ville berøres, i henhold til Wired.

CMPs konsernsjef, Michael Leeds, begrunnet de fallende annonseintektene på markedsforhold som Asias økonomiske ustabilitet, synkende PC-priser og produktforsinkelser. Oppsigelsene begynte sist fredag skriver Wired.

I 1997 la CMP ned sin papir- og nettversjon av NetGuide som var rettet mot konsumenter. I tillegg omgjorde de Windows for å tiltrekke seg en mere teknologisk kyndig leserskare. CMP stengte også bladet Byte, som var rettet mot en hard kjerne av teknologiinteresserte. Dette bladet skal derimot relanseres til høsten.

I may kjøpte CMP McGraw-Hills teknologipublikasjoner for 28,6 millioner dollar. Oppkjøpet inkluderte blant annet LAN Times, Data Communications og tele.com.

På mandag da nyheten ble publisert lå prisen per aksje på US 18.75, iløpet av formiddagen tirsdag steg aksjene til US 19.50.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.