digi.no skrev i forrige uke om ærverdige New York Times som går nye veier for å skaffe seg inntekter via nett-tjenesten. I kompaniskap med den kanskje enda mer ærverdige bokhandlerkjeden Barnes & Noble blandes redaksjonell og kommersiell virksomhet gjennom lenking.
New York Times lenker sine bokanmeldelser direkte til bokhandlerens nettsted og mottar provisjon av alle salg som kommer som et resultat av lenkingen. Nå viser det seg at også Time, CNN og USA Today har inngått liknende avtaler med Barnes & Noble.
Ifølge Advertising Age er det totalt over 40 store nettsteder som har sluttet seg til bokkjedens nettverksprogram (som New York Times ikke er en del av). Barnes & Noble har inngått flere strategiske avtaler det siste halvåret for å ta knekken på hovedkonkurrenten Amazon. com Incorporated. Nylig ble en markedsføringsavtale med søkeselskapet Lycos Incorporated inngått.
Sjef for Arlen Communications, Gary Arlen, mener at avtalene om lenking bare er begynnelsen på en trend hvor innholdsleverandører blir beskyldt for å krysse de tradisjonelle skillelinjene mellom kommersiell og redaksjonell virksomhet.
- Disse avtalene begynner virkelig å sverte journalistikkens renommé om et klart skille mellom børs og katedral, sier Arlen til Advertising Age.