Fra å være konge på mobiltelefoner og håndsett, har Nokias markedsandel rast ned til under 30 prosent i andre kvartal.
Nå tar Nokia affære og ansetter en tidligere toppsjef i Coca-Cola for å gjenvinne markedsandeler..
Det finske selskapet ønsker å dele sitt produktsortiment inn i seks markedskategorier; luksusmerkevare, trender, klassisk, aktiv, følelser og nyetableringer. Det er tidligere Cola-sjef Keit Pardy som har fått oppdraget med å profilere de nye merkene.
Kanadiske Keith Pardy har jobbet for Coca-Cola i 17 år og var internasjonal merkevaresjef for selskapets ikke-cola produkter. I motsetning til sin forgjenger, vil han ha sin base i London og ikke i Finland.
Nokia har sakket akkerut i utviklingen av mobiltelefoner de senere år, og flere av forsøkene på å gjenvinne suksessen har mislykkes.
For eksempel har det såkalte N-Gage spillet blitt en stor skuffelse. Nokia håper å vinne terreng med en begynnermodell, en 3G modell og andre smarttelefoner.
Uansett vil en snuoperasjon ta tid. De fleste av produktene som ble lansert tidligere i år er ikke forventet å påvirke salget før sent i 2004 eller tidlig i 2005.