JUSS OG SAMFUNN

Colonialmajor gjør nettrett

Da Rema 1000-sjef Odd Reitan lanserte kolonialhandel over Internett i september 1996, mente han at 15-20 prosent av fremtidens dagligvarehandel ville skje elektronisk. Ved inngangen til 1997 skulle Rema-butikkene i Norges største byer være knyttet opp i nettverket. I januar 1998 er telefon viktigste bestillingsmåte, supplert av telefaks og Internett.

26. jan. 1998 - 18:16
, Rema Netshop,

Posten

Rema 1000 stenger altså butikken noen uker for å få til en ny tjeneste som skal supplere tradisjonelle kommunikasjonsmidler som telefon og faks. Reitan-gruppen regner med at 60 prosent av bestillingene vil komme over telefon, 20 prosent over faks og kun 20 prosent over Internett.

Ole Robert Reitan,Rema 1000 Hjem til deg


- Små bedrifter er ikke like oppdaterte på ny teknologi som Internett, og vil nok bruke faks som bestillingsmåte. Vi vil også ha privatkunder som vil bestille matvarer når de kommer hjem fra jobb. De fleste har ikke Internett hjemme, og vil nok bestille over telefon. Vår ambisjon er å komme opp i 2.000 kunder om dagen mot slutten av 1998, sier Reitan til digi.no.

Han kan fortelle at en kjerne på rundt 1.000 personer brukte den tidligere utelukkende internettbaserte Rema Netshop rundt én til to ganger i uka. Tilsiget av nye kunder var beskjedent på grunn av at man ikke satset på markedsføring, ifølge Reitan.

- Nå har tjenesten blitt vanvittig mye mer brukervennlig. Før gikk det for tregt fordi grensesnittet var for dårlig. Nå blir butikken enklere og kjappere, og det er bedre leveringsbetingelser. Det har blitt bygd to sentrale lagre i Oslo-området som er Rema-butikker uten inngangsdører, sier Reitan.

Her vil varene bli plukket direkte fra lageret og bli sendt ut i intervaller på to timer. Ifølge NTB er planene å bygge ytterligere tre lager i storbyene Trondheim, Bergen og Stavanger, og på sikt distribuere til de 13 største byene i landet.

Rema tar over transporten av varene selv, men Reitan avviser at dette bunner i misnøye med Postens tjenester.

- Vi tar over transporten for å kunne kalle dette et helhetlig "Rema-konsept". Vi skal være knallbra på kvalitet, og våre ansatte skal aldri plukke ut en vare de ikke ville spist selv, til en kunde. Gjør noen det, får vi finne andre folk til å plukke varer, sier Reitan til digi.no.

Reitan regner ikke med å tjene penger i år, men vil selge for 140 millioner kroner i Rema 1000 Hjem til deg i løpet av 1998.

Hakon-gruppen og Rimi har valgt en annerledes strategi i forhold til elektronisk handel og hjemkjøring. Rimi vil fremdeles holde sine planer om satsing på Internett hemmelig, og informasjonsdirektør Erik Dahl er knapp i sin kommentar.

- Vi kommer på nett, men vil ikke si når eller hvordan. Vi registrerer at Rema beveger seg i vår retning. Rema satset stort på Internett i 1996, men vi sa allerede da at salg på Internett ikke var modent. Vi har også sagt at det viktigste salget foreløpig vil skje over telefon og faks, og det står vi fremdeles ved, sier Dahl til digi.no.

I dag har Hakon-gruppen tjenesten Hakon Rett hjem som har vært operativ siden april i fjor, og Dahl er godt fornøyd med tjenesten.

- Omsetningen til Hakon Rett hjem stiger fra uke til uke og det er planer om ekspansjon, sier Dahl

Markedsdirektør Kristian Kulsrud i Matnett vil ikke avsløre ambisjonene for 1998, men er godt fornøyd med resultatet i 1997.

- I fjor gikk Matnett slik vi håpet på, og vi hadde over 11.000 kjøp fra september til desember. Omsetningen for 1997 er ennå ikke klar, men jeg bekrefter at vi har en ekspansiv målsetting for 1998. Det er ikke planer om en utvidelse av staben, den ønsker vi å holde så lav som mulig. Vi har stor tro på at salg på Internett vil komme, sier Kulsrud.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra