Compaq mot Dell

Compaq vil inn på markedet hvor Dell og Gateway 2000 har dominert; PC-er på bestilling direkte fra kunder.

I midten av mai kunne digi melde at Compaq hadde lagt inn bud på Gateway 2000. Gateway hadde trukket seg fra multimilliardavtalen (USD 7 mrd.) rett før den skulle offentligjøres. Nå har Compaq gått vekk fra planene å kjøpe seg inn i dette lukrative markedet og vil selv starte salg hvor kundene bestiller direkte selv.

- Dette er en begivenhet for bransjen, sier IDC-analytiker Richard Zwetchkenbaum. Han og andre analytikere tror at prisene nå vil falle drastisk og at leveringseffektiviten øker. I tillegg vil den nye Compaq-strategien bidra til økt konkurranse og dermed en klar forbedring i forhold til å tilfredsstille kundenes individuelle behov. Analytikerne trekker paralleller til 1991 da Compaq var det første selskapet som dumpet prisene på sine toppmodeller, noe som i ettertid har vist seg var startskuddet for Compaqs vekst til å bli den ledende PC-leverandøren de er i dag.

- Det hele er drevet av Dell, som nærmest må sies å ha fornærmet de store aktørene som IBM, Compaq og HP, sier Martin Reynolds i analysebyrået Dataquest. - De store gutta blir større og de mindre krymper. De som er i midten nå må bestemme seg for hvor og hva de vil være, sier han.

Det største hinderet for at Compaq skal lykkes med sin nye strategi er at selskapets underleverandører, eksempelvis Intel, ikke vil kunne leverere produktene sine tidsnok og i store nok kvanta.

Til toppen