Compaq Computer er nå mestselgende PC merke gjennom amerikanske PC storbutikker, Elektrokjeder og kontorbutikker. Compaq er allerede markedsleder i bedriftsmarkedet.
Tidligere markedsleder i butikksegmentet har hatt en katastrofal utvikling i sitt salg i 1996. De hadde over 30% av dette markedt ved begynnelsen av året, mens de ved utgangen av juli var nede i en markedsandel på 17,5%. I samme perioden vokste Compaq fra 18,0% til 22,7% av markedet. IBM og Hewlett Packard (HP) tok også markedsandeler i samme perioden med en vekst fra henholdsvis 6,7% og 7,4% til 11,7% og 10,6%.
Med andre ord har toppmerkene innen PC tatt markedsandeler fra de andre. I følge amerikanske analytikere skyldes dette at markedet har endret seg kraftig i år. Nå ser man en trend der mye flere kunder er andregangs PC-kjøpere. I motsetning til førstegangskjøpere, er andregangskjøpere mer kvalitets- og merkebevisste. Som om ikke det er nok, greide Compaq å underby prisene til Packard Bell i mai og juni. Det var i disse månedene Packard Bell oppleved sin mest dramatiske salgssvikt med fall fra 27% i mai til 22% i juni og 17,5% i juli.
1996 Markedsandel av PCsalg fra Elektro-, kontor-, og PC-storbutikker i USA.
Merke | feb 96 | mar 96 | apr 96 | mai 96 | jun 96 | jul 96 |
Compaq | 18,0% | 19,3% | 18,8% | 19,1% | 21,2% | 22,7% |
Packard Bell | 30,1% | 31,0% | 28,1% | 27,0% | 22,0% | 17,5% |
IBM | 6,7% | 5,1% | 5,3% | 8,0% | 7,4% | 11,7% |
HP | 7,4% | 6,8% | 6,0% | 6,8% | 8,2% | 10,6% |