- Jeg hadde gleden av å høre min gode venn Bill Gates i går da han fortalte om hvor glad han er i PC-en. Hvis det er noen som elsker PC-en mer enn ham, er det meg, sa Pfeiffer til flere tusen fremmøtte datafolk.
I motsetning til søndag - da salen var overfylt av Bill Gates-interesserte - var en tredjedel av setene ledig mandag morgen. Også når det gjelder å fylle auditorier, er Gates kongen på haugen.
Pfeiffer kom med fire spådommer om PC-bransjen i fremtiden.
- For det første må de som vil lykkes i bransjen ta hensyn til stadig flere og mer komplekse kundebehov for å skape en komplett og tilfredsstillende kjøp- og eieropplevelse. Kunden må sitte igjen med følelsen av å ha fått verdi for pengene.
Pfeiffers andre spådom var at PC-en vil gjøre inntog i stadig tyngre datamiljøer i bedriftene.
- Snart vil vi se PC-arkitekturen i kritiske miljøer i bedriftene, noe som betyr slutten på proprietære løsninger. PC-arkitekturen er lang rimeligere og mye enklere å vedlikeholde, proklamerte Pfeiffer.
Pfeiffers tredje poeng var at PC-en vil gjøre et stort inntog i små og mellomstore bedrifter.
- Dette segment vokser dobbelt så raskt som storbedriftsmarkedet, og det er en lavere penetrasjon av PC-er. Små bedrifter kan oppnå store konkurransefortrinn ved å utnytte PC-en og Internett.
Siste spådommen Pfeiffer kom med var at PC-en kommer til å være overalt.
- Med PC-en kan du ringe, fakse, scanne, kopiere, spille, se på film, surfe på Internett, og stadig nye bruksområder dukker opp, sa Pfeiffer.
Han har særlig stor tro på at PC-en vil gjøre inntog på underholdningsfronten, og han viste stolt frem selskapets PC Theatre - en løsning som kombinerer tv, PC, Internett-aksess, og DVD-filmavspilling. Herligheten var imponerende og ga en smakebit på hva fremtiden har å by på, men med en prislapp på 5.000 dollar har den foreløpig et noe begrenset marked.
Til tross for Pfeiffers klokketro på PC-en, mente han at brukernes behov blir stadig mer fragmenterte og komplekse, noe som vil stille bransjen overfor svært tøffe krav.
- Noen kunder ønsker å kjøpe direkte fra produsent, mens andre vil kjøpe gjennom butikk. Atter andre vil ha spesialtilpasninger og kjøper gjennom kunnskapsrike forhandlere.
I henhold til Pfeiffer viser dette at én enkelt modell for distribusjon - slik som Dells direktesalgsmodell - ikke er tilstrekkelig i fremtiden. Man må dekke alle behovene hvis man ikke skal begrense sin egen vekst.
Pfeiffer identifiserte fem hovedelementer i kunders fremtidige behov.
n bransjen må gjøre varer og tjenester tilgjengelig overalt
n produsenter må øke PC-kjøpernes følelse av å få verdi for pengene
n kunder vil i stadig større grad foretrekke kjente merker
n produsenter må gjøre det enklere å eie en PC
n produsenter må dekke kunders langsiktige behov
Han mente at Compaq er vel posisjonert til å nå målet om å bli ett av verdens tre største dataselskaper i år 2000. I 1996 lå selskapet på femteplass etter IBM, HP, Fujitsu, og NEC.
Mens selskapet vil omsette for mellom 24 milliarder og 25 milliarder dollar i 1997, har Pfeiffer satt som mål at det skal selge for 50 milliarder dollar om tre år.