Firstlogic er et amerikansk selskap som leverer løsninger for å kvalitetssikre data, særlig innen kundeanalyse og direkte markedsføring.
Ifølge en nylig inngått avtale skal Component Software representere Firstlogics produkter for sikring av datakvalitet i henholdsvis Norge, Sverige og Danmark. Avtalen innebærer at Component Software – i tillegg til å stå for salgsarbeidet – også utvikler kundespesifikke løsninger, ivaretar prosjekt- og installasjonsarbeid samt leverer opplæring og support.
Component Software opplyser at flere store ordrer er klare med nordiske selskaper, blant dem CDG Sandberg, Post Danmark og Vestas.
Selskapet viser i en pressemelding til at lav datakvalitet kan koste bedrifter veldig store beløp. Ifølge DM Review kan det dreie seg om mellom hele 10 og 20 prosent av fortjenesten.
Toppsjef Irene Wara i Component Software Norge mener å ha erfaring for at mange bedrifter ikke registrerer kunder og salg på en konsistent måte.
– De er ikke i stand til å rangere kundene sine fordi de er registrert på ulike og ikke-transparente måter i forskjellige databaser. Disse bedriftene er ute av stand til å kartlegge kjernekundene sine og adressere deres behov, sier Wara.
Hun påpeker også at de IT-problemene som kan oppstå ved fusjoner og oppkjøp av bedrifter ofte er direkte relatert til forskjellige datadefinisjoner i de ulike virksomhetenes datasystemer.
– Data er kanskje på to forskjellige språk, for eksempel norsk og engelsk. Den ene produktdatabasen arbeider kanskje i millimeter, den andre i tommer. Det ene systemet bruker en type forkortelser, det andre bruker en annen.
Ifølge analyseselskapet Gartner vil markedet for datavasking vokse med 20-30 prosent frem til 2007.
Firstlogic arbeider etter denne metodikken for datavasking: