CompUSA svikter Apple

Trass i at Apple satser eksklusivt i USA på CompUSA med sitt butikk-i-butikken konsept, viser det seg at CompUSA svikter Apple i sine annonsekampanjer.

Apple har kjørt en tøff, men risikabel linje i sin salgskanalstrategi i USA med kutt i antall distributører og - ikke minst - konsolidering av konsumentsalget av Apple-utstyr i CompUSA. Snart er alle CompUSAs datavarehus i USA forsynt med egen Apple-butikk i butikken.

Hvor risikabel strategien kan vise seg å være, får man inntrykk av når det kommer frem at CompUSA fortsetter sin linje med meget begrenset markedsføring av Apple-utstyr. CompUSA er kjent for å kjøre aggressive kampanjer i form av fargesirkulær i amerikanske søndagsaviser, og i disse glimrer Apple-produkter med sitt fravær. På CompUSAs nettsted (se lenke til høyre) vises en oversikt over hvilke produkter som er annonsert til enhver tid, og en sjekk her bekrefter at Apple-produkter ikke er representert. Mens det er vanlig at produsentene og detaljistkjedene går sammen om markedsføring, ser det ut til at Apple står alene om markedsføringen av Apple-butikkene i CompUSA.

Mens denne annonsesvikten var et mindre problem da CompUSA var én av mange elektronikkjeder som solgte Apple-utstyr i USA, kan det vise seg å bli et alvorlig hinder for Apples vekst nå som CompUSA er eksklusiv salgspartner mot konsumentmarkedet nasjonalt i USA.

Selv om samarbeidet med CompUSA har gitt vekst i Apple-salget i CompUSA-kjeden, kan man kan spørre seg om hvor lenge interimsjef Steve Jobs finner seg i manglende annonseinnsats fra CompUSA. Han er nødt til å få skikkelig dreis på salget i 1998 og for å få til det trengs aggressiv markedsføring.

Til toppen