Corel-inntog hos europeiske detaljister

Det kanadiske programvareselskapet Corel har framgang i arbeidet med å sikre seg et fotfeste blant PC-detaljister i Europa.

Corel har inngått en bunteavtale med Packard-Bell Europe, stadig en av de viktigste PC-merkene på forbrukermarkedet (over 13 prosent andel av det europeiske forbrukermarkedet i 1996 ifølge IDC), selv om det har tapt terreng i det siste. Avtalen går ut på at programvaren Corel Print & Photo House Select skal forhåndslastes på flesteparten av Packard-Bell PC-ene som selges i Europa.

Print & Photo House er en grafikkpakke for å lage ting som julekort, diplomer, skilt, skjemaer og kalendere med mer. Den inneholder også moduler for bildebehandling, retusjering, skanning og "maling".

I Sverige har Corel kunngjort en OEM-avtale med Lap Power AB som leverer PC-er til 23 detaljister i Sverige og en i Finland. Avtalen går ut på forhåndslasting av tegneprogrammet CorelDraw 6 på henholdsvis finsk og svensk på alle PC-ene selskapet selger. Det dreier seg om en svært omfattende pakke med blant annet tegneprogram, bildebehandlingsprogram, tredimensjonal grafikk og tegngjenkjenning - samt et tusentalls fonter, et tusentalls digitaliserte fotografier og 25.000 "clipart" bilder.

Corel har som praksis å overlate produkter til forbrukermarkedet, etter hvert som de oppgraderer det profesjonelle markedet til mer omfattende pakker. Pakken CorelDraw distribueres allerede i beta i versjon 8, med betraktelige forbedringer i grensesnitt og ytelse. Den endelige versjonen av versjon 8 kommer antakelig innen nyttår.

Til toppen