CyberGold: Gull får den som klikker

CyberGold betaler brukere cash for å klikke på annonser, og selskapet har, ved hjelp av tung reklamekompetanse, oppnådd meget sterk trafikkvekst på sitt nettsted. Ved siste opptelling var det rundt 300.000 medlemmer knyttet til konseptet som er en nær slektning av norske Digilogs bonuspremiering.

Relativ nykommer, CyberGold, surfer i medbølge om dagen. Selskapets nettsted ble nylig utropt den 20. raskest voksende av PC Meters Media Metrix, et selskap som måler nett-trafikk ved hjelp av PC-paneler.

CyberGold betaler nettsurfere fra $0.50 til $4 for å besøke en klients web side, lese averteringer, klikke på en annonse, gjøre kjøp på nettet, eller fylle ut en kort brukerprofil som et firma da kan bruke til å selge brukeren produkter. Etterhvert som man sparer opp CyberGold kan man enten få kreditt på VISA-kort, innskudd på bankkonto, eller donere bonusen til veldedige organisasjoner.

CyberGold, grunnlagt av Nat Goldhaver i 1995, har hatt stort hell med å hente inn markedsførings- og PR-mogulene Jay Chiat (fra Chiat/Day advertising) og Silicon Valleys legendariske Regis McKenna som sitter i styret i CyberGold.

- Ved siste opptelling hadde vi mer enn 300,000 medlemmer, sier Dawson Rorick, talsmann i CyberGold til digi.no. Han mener selskapet bør nå en halv million brukere "i løpet av noen måneder".

- Det beste med dette programmet er at klientene våre betaler basert på hva responsen på deres framstøt er, bobler Rorick. - De får igjen en presis kundeprofil på den besøkende surferen.

Konseptet er nært relatert til det den norske aktøren Digilog kjører; i det norske konseptet blir annonseklikkere belønnet med premier som varierer fra pizza til London-turer.

Til toppen