Relativ nykommer, CyberGold, surfer i medbølge om dagen. Selskapets nettsted ble nylig utropt den 20. raskest voksende av PC Meters Media Metrix, et selskap som måler nett-trafikk ved hjelp av PC-paneler.
CyberGold betaler nettsurfere fra $0.50 til $4 for å besøke en klients web side, lese averteringer, klikke på en annonse, gjøre kjøp på nettet, eller fylle ut en kort brukerprofil som et firma da kan bruke til å selge brukeren produkter. Etterhvert som man sparer opp CyberGold kan man enten få kreditt på VISA-kort, innskudd på bankkonto, eller donere bonusen til veldedige organisasjoner.
CyberGold, grunnlagt av Nat Goldhaver i 1995, har hatt stort hell med å hente inn markedsførings- og PR-mogulene Jay Chiat (fra Chiat/Day advertising) og Silicon Valleys legendariske Regis McKenna som sitter i styret i CyberGold.
- Ved siste opptelling hadde vi mer enn 300,000 medlemmer, sier Dawson Rorick, talsmann i CyberGold til digi.no. Han mener selskapet bør nå en halv million brukere "i løpet av noen måneder".
- Det beste med dette programmet er at klientene våre betaler basert på hva responsen på deres framstøt er, bobler Rorick. - De får igjen en presis kundeprofil på den besøkende surferen.
Konseptet er nært relatert til det den norske aktøren Digilog kjører; i det norske konseptet blir annonseklikkere belønnet med premier som varierer fra pizza til London-turer.