Norske Cyberwatcher lager et system som lar bedrifter overvåke forskjellige Internett-sider, eksempelvis sider til konkurrenter, leverandører og viktige nyhetskilder. Selskapet har rundt 40 kunder, men har nå sikret seg en virkelig gullkunde.
Observer, verdens største medieovervåkningsbyrå, har valgt Cyberwatchers overvåkningsteknologi for å overvåke nettsider for sine kunder. Observer har tidligere levd av å overvåke papiraviser for kunder og kopiere artikler som angår dem, men nå må selskapet også dekke nettaviser og andre nyhetskilder.
Cyberwatcher får storavtale
Lar ansatte overvåke konkurrenter
Observer har allerede i en periode hatt løsningen i produksjon i et par land. Totalt skal teknologien kunne benyttes i samtlige land der Observer tilbyr sine overvåkningstjenester. Selskapet er etablert i USA, Canada, Skandinava, Tyskland, Storbritannia, Irland, Portugal og Baltikum, og omsatte i fjor for 130 millioner dollar.
Fra før av har Cyberwatcher blant andre IBM Europe, TotalFinaElf, Microsoft og Tiscali som kunder. Cyberwatcher ble tidligere delt ut til kunder av blant annet portalen Spray, men etter hvert som Internett-bransjen strammet til, droppet Cyberwatcher sitt gratis, personfokuserte produkt til fordel for et system for bedrifter.
Selskapet omsatte i fjor for "et par millioner kroner" og gikk med et underskudd.
- Vi nærmer oss lønnsomhet på månedsbasis, forteller Rynning.