I 2005 inngikk selskapet en avtale med Saab om å levere teknologi til deres kampfly Saab 39 Gripen. Forsvaret i Norge snuste på å kjøpe flyene før valget til slutt falt på Lockheed Martin sitt F35.
I 2005 inngikk selskapet en avtale med Saab om å levere teknologi til deres kampfly Saab 39 Gripen. Forsvaret i Norge snuste på å kjøpe flyene før valget til slutt falt på Lockheed Martin sitt F35. (Bilde: Scanpix)
EKSTRA

Da krisen innhentet de unge guttene i 1986, måtte de tenke nytt. Nå leverer det norske IT-selskapet teknologi til jagerfly


Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Oljekrisen som vi kjenner den i 2016 har betydd færre jobber og et boligmarked som har krasjet i de mest utsatte områdene. 

I oktober 1985 kommer historiens første såkalte supplysjokk i global oljebransje. For å opprettholde oljeprisen, ville Saudi Arabia forsøke å kutte i egen produksjon. Men alt gikk ikke etter planen:

Oljeprisen i fritt fall

Med nyoppdagede ressurser i både Nordsjøen og i Alaska, måtte Saudi Arabia kutte mer og mer i produksjonen.

Til slutt stod de igjen med 2,5 millioner fat om dagen. Ned fra ni millioner. Strategien funket ikke. Saudiarabere pøste ut olje igjen i et rasende tempo. 

– Dette var i oktober 1985. Da lå oljeprisen i nominelle termer på rundt 28 dollar fatet. Deretter styrtet oljeprisen, og i 1986 var prisen halvert, til 14 dollar fatet. Det kollapset totalt, fortalte Jarand Rystad til Teknisk Ukeblad i 2014.

I kjølevannet av denne krisen måtte hardtarbeidende oljeingeniører finne nytt beite. Allerede da var man kjent med hvor stor betydning dagens teknologi ville få for fremtiden.

Omsetter for én milliard

Noen av ingeniørene som jobbet i seismikkselskapet Westerngeco skjønte at de måtte tenke nytt, og gikk sammen om å samle teknologikompetansen et annet sted. Med det var selskapet Data Respons født.

30 år senere omsetter selskapet for rundt én milliard i året, og sysselsetter rundt 800 mennesker på verdensbasis. 

Kenneth Ragnvaldsen er administrerende direktør i det norske selskapet Data Respons. Foto: Automatisering

– Oljekrisene er ofte det som gjør at folk begynner å se seg om etter nytt beite. På denne tiden hadde datamaskinene begynt å komme som standardbyggeklosser, og mange av dem som jobbet i Westerngeco hadde kompetansen til å sette sammen byggeklossene til et system. Man begynte å snakke sammen i det små, og så var det gjort, sier Kenneth Ragnvaldsen.

Han er administrerende direktør i selskapet, og har vært med siden den spede begynnelsen. I 13 år har han sittet i sjefsstolen til selskapet som nå har kontorer i hele verden:

Kontorer i Tyskland og Taiwan

Både Danmark, Sverige, Tyskland og Taiwan har kontorbygg preget av navnet til det norske selskapet. Hovedkontoret ligger allikevel fortsatt på Høvik utenfor Oslo. 

Nylig landet selskapet enda en storkunde innenfor helsesektoren. Kontrakten er verdt 90 millioner kroner. Ragnvaldsen vil ikke gå for dypt i kundedetaljene.

– Det jeg kan si er at vi bygger et automatisert produkt som man kan styre trådløst. Det er oppkoblet mot internett, og man kan selvfølgelig betjene det etter morgendagens normer og standarder. 

(artikkelen fortsetter under)

Det tyske markedet står i dag for 20 prosent av milliardomsetningen til Data Respons. Tyskland kommer til å bli enda viktigere i fremtiden, tror den administrerende direktøren. Her fra byen Karlsruhe hvor Data Respons har ett av sine kontorer. Foto: Roland Fraenkle

I 2005 vant selskapet en kontrakt med Saab om å levere innebygde løsninger som vil bli bruk i selskapets styringssystemer for militære jagerfly. Den kontrakten var verdt rundt 25 millioner svenske kroner. 

600 utviklere

Data Respons har mange smarte hoder. Mange av disse jobber med utvikling. Tallet er faktisk så høyt som 600 utviklere. 

De koder både program- og maskinvare. Selskapet har eksperter som spenner fra operativsystemnivå til programvarearkitekter og maskinvaredesignere.

Ifølge Ragnvaldsen er de gode på alt fra testing og applikasjonsutvikling til design av nye produkter. 

I 1986 ble oljeprisen halvert etter «supplysjokk». Nå skjer det igjen. Det er en nedkjøling i oljebransjen globalt. Jarand Rystad mener det dreier seg om et supplysjokk, som kun har funnet sted én gang tidligere, i 1985, skriver TU. Foto: Øyvind Hagen/Statoil

– Vi kan utvikle og modifisere både program- og maskinvare som brukes i alt fra biler til roboter på fabrikker, forklarer den administrerende direktøren. 

Om du ikke helt har fått et grep om hva Data Respons driver med, så kommer en mer inngående forklaring her:

Utvikler for Volvo og Rolls-Royce

Selskapet har siden midten av 80-tallet spesialisert seg på å utvikle kontroll- og styringssystemer for en hel rekke bransjer. Kundelisten er full av store internasjonale aktører:

Scania, Volksvagen, Volvo, Kongsberg-gruppen, Rolls-Royce, Ericsson, ABB, og Hexagon er alle navn som i en aller annen grad har implementert teknologien til norske Data Respons. 

En typisk kunde trenger hjelp med å lage en robot som skal brukes i en produksjonshall. Data Respons hjelper dem da med å lage styringssystemet til roboten. Systemet bygges fra grunnen. Med mindre det ikke finnes et hyllevareprodukt man kan modifisere. 

(artikkelen fortsetter under)

Teknologien til Data Respons kan man blant annet se i roboter som bygger biler. Illustrasjonsfoto. Foto: Wikimedia

En bilprodusent vil gjerne ha hjelp til å utforme alle de elektroniske løsningene som befinner seg unner dashbordet. Vi snakker da om navigasjon, bil-apper eller telefoni. Eller kanskje de trenger en ny robot for å lage bilene. 

Spesialister er alt

– Vi lager programvaren som gjør at disse tingene virker, og vi er eksperter på å få disse løsningene ut i produksjon. Derfor kommer også mange store aktører til oss, forklarer Ragnvaldsen.

At selskapet har aktivt jobbet mot å rekruttere spesialister siden oppstarten er en viktig del av suksessen, mener han. 

Når etterhvert det norske markedet ble for lite valgte selskapet å ekspandere. Først til Sverige og så videre ut i Tyskland. Så har det ballet på seg.

Det tyske markedet står nå for rundt 20 prosent av omsetningen til det norske selskapet. 

Satsingen i Tyskland bærer frukter

Fremover forventer Ragnvaldsen at det tyske markedet kommer til å bli enda viktigere for dem. Mens mange teknologibedrifter synes det er mest spennende å satse i USA, valgte Data Respons heller å se til Europa. 

Og det er var kanskje ikke så dumt. 

– Europa er et stort marked. Flere store norske bedrifter velger å satse der, og tradisjonelt sett har det europeiske markedet vært stort og svært viktig for oss. Derfor er det også viktig gjennom EØS-avtalen å være en del av det indre markedet, forklarer Jan Haaland.

Han er ekspert på internasjonal handel og er professor ved Norges handelshøyskole i Bergen. 

(artikkelen fortsetter under)

Ericsson står blant annet på kundelisten til det norske selskapet. Illustrasjonsfoto fra en prosessraffineri i Sverige. Foto: Pressefoto

Viktig med kultur og samarbeid

Fordelen med det tyske markedet er ifølge Ragnvaldsen at den tyske kulturen er svært lik vår norske. 

Den administrerende direktøren tror sosiale forhold og menneskelige relasjoner er svært viktige for at man skal lykkes i utlandet. Dataingeniørene har kompetansen som skal til for å få ting gjort, men alene er ikke kunnskapen verdt så mye. 

Selv om selskapet etterhvert har blitt internasjonalt, har de fortsatt hovedkontoret sitt på Høvik i Bærum. Foto: Google maps

– Det handler om at ingeniører skal samarbeide og jobbe sammen. Om man ikke kommer fra samme kultur blir det fort vanskelig å gjøre dette samarbeidet fruktbart på grunn av store forskjeller når det kommer til blant annet arbeidsmoral og hva man er villig til å investere i jobben.

Utvikler nye talenter

At Data Respons har kontorer i blant annet Tyskland og Sverige skyldes at de synes det er viktig å være tett på kunden i produktutviklingen. 

– Den lokale kulturen er vår forretningsmodell. At systemer og produkter bygges lokalt er noe som verdsettes. Det er viktig å være der kunden er. For oss er kompetanse mennesker, og da er det viktig å se disse menneskene der de bor. Vi ønsker å bygge opp spesialistmiljøene sammen med kundene der de befinner seg.

Data Respons har hele tiden vært opptatt av å ta vare på de unge talentene. Selskapet ser på seg selv som et kompetansefirma.

Derfor er det også viktig for dem å rekruttere talentene tidlig. Da får man være med å forme fremtidens teknologer. Derfor er selskapet med i et av de mange studentprogrammene som NTNU forvalter, opplyser den administrerende direktøren.

– Akkurat nå ansetter vi så mange vi kan, sier Ragnvaldsen.

Dette blir viktig å tenke på for fremtidens studenter

Ifølge ham bør dagens studenter som ønsker å gå en sikker fremtid i møte satse på teknologirettede studier. 

NTNU jobber aktivt med talentutvikling. Det er viktig hvis vi har ambisjoner om å følge med i tiden fremover. Foto: Scanpix

Han mener at Norge er avhengig av teknologer med kompetanse på digitalisering.

Har man bred teknisk forståelse av systemer og arkitektur, vil du være svært etterspurt i flere bransjer i fremtiden, tror han.

– Mennesker som ser muligheter og er flinke til å utvikle og lage løsninger, samtidig som de ser det større bildet er det alltid et underskudd på. Kan du i tillegg utvikle algoritmer og lage systemer er du godt skikket til å være med på å lage fremtidens løsninger. Bare se på hvordan Google jobber. Begynt med teknologi innenfor IT og digitalisering. Da får du jobb! konkluderer Ragnvaldsen.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen