Dagbladet.no gir deg hardporno

Dagbladet har i årevis spedd på inntektsgrunnlaget med smålugubre annonser som viser lettkledde damer i ymse kreative posisjoner. Nå følger Akersgata-tabloidens nettutgave opp med annonser også for hardporno-nettsteder.

Dagbladet :på nettet nøyer seg ikke med å reklamere for dildoer, homseklubber, kåte spådamer og diverse mykpornografi som papirmoderen i årevis har vært beryktet for - og tjent gode penger på. I kyberrommet tøyer Dagbladet gummien enda lenger og serverer bannerannonser som peker til nettsider som inneholder adskillig hardere stoff.

Det var via et oppslag på diskusjonsforumet skitx.com at digitoday ble tipset om hardpornoannonseringen som foregår på Dagbladets nettsider. Primært er det nettavisens sportssider (hvor forøvrig DoubleClick forestår salget) som har levert "voksenannonser", men også på andre seksjoner i Dagbladet foregår slik annonsering, får digitoday bekreftet fra tabloidens utviklingsavdeling.

En av annonsekampanjene peker til pornokino.net, en side som tilbyr innhold av den mer vovede sorten.


Alle lenkene på siden fører dessuten til nedlasting av et oppringningsprogram (.exe-fil) som så vil gi brukeren direkte aksess til en egen server inneholdende grov porno.

Denne typen dialup-programmer er svært utbredt i USA men like fullt meget kontroversielle, bl.a. fordi slik markedsføring i enkelte tilfeller er ledd i regelrett tellerskrittsvindel. Det finnes en rekke eksempler på at dialup-programmet som lastes ned ringer opp en server til svært høye minuttpriser - priser som brukeren på forhånd ikke blir opplyst om.

De som forsøker varianten fra pornokino.net, må belage seg på å surfe på nettet til den nette pris av omlag 180 kroner timen.

Utviklingssjef Rune Røsten i Dagbladet :på nettet sier at avisen "tillater noen lettere annonser" og bekrefter samtidig overfor digitoday.no at den aktuelle kampanjen er blitt kjørt på Dagbladets nettsider.

- Stort sett kjører vi slike annonser sent på kvelden og på nattetid, forteller Røsten som karakteriserer annonsen til pornokino.net som "akseptabel".

Dagbladets nettutgave følger i prinsippet samme regelverk som papirutgaven for hva som kan tillates eller ikke på annonseplass, mener han, og viser til at det avgjørende for Dagbladet er at den første siden du kommer til etter å ha klikket på annonsen må ha et innhold som er innenfor norsk lov.

- Når brukeren selv aktivt må foreta flere valg, gjerne et par klikk "for å komme til sakene", så mener vi det er akseptabelt, sier Røsten til digitoday.

digitoday prøvde på sin side å komme seg vekk fra den dagbladpåførte pornosurferunden ved å lukke vinduet til pornokino.net med et museklikk, noe som (selvfølgelig) førte til en kaskade av nye nettleservinduer, deriblant den sugende pop-up-annonsen du ser til høyre.

Til toppen