Dagbladet og Nettavisen sier nei til Filharmonien

Oslo Filharmoniens satsing på nytt annonsekonsept ser ut til å møte problemer før man har fått startet opp. Nettavisen avviser at det eksisterer en avtale med Filharmonien, og Dagbladet har sagt nei til samarbeid.

- Jeg satte kaffen i halsen i dag tidlig da jeg leste at Filharmonien skulle ha en avtale med Nettavisen. Det eksisterer ingen avtale per i dag mellom Nettavisen og Oslo Filharmonien. Jeg hadde ikke hørt om dette før i dag, sier administrerende direktør i Nettavisen, Knut Ivar Skeid.

Oslo Filharmonien skulle i går starte en markedsføringskampanje etter amerikanske prinsipper. Systemet Cost Per Consume (CPC) betyr at annonsøren kun betaler for annonser man kan vise til genererte salg/effekt for annonsøren

- Annonser etter CPC står ikke i vår prisliste i dag. Vi kan ikke hoppe på hva som helst av gode ideer på Internett, sier Skeid. Han utelukker ikke at de kan gå inn på systemet senere, men i denne omgang har dette blitt avvist av nettavisen.

- Er dette fordi dere har prinsipielle innvendinger?

- Jeg har ingen prinsipper, og det tror jeg er sunt. Men det å lempe all risiko over på annonsemediet, er jeg skeptisk til.

- Filharmonien vil annonsere på kultursidene til nettsteder, og direkte fra annonsen skal man kunne kjøpe billetter til konserter. Ser du en fare for utvisking av grensene mellom det redaksjonelle og kommersielle?

- Jeg har en fortid fra økonomisk journalistikk hvor man er nøye med å trekke grenser mellom det redaksjonelle og kommersielle. Min oppfatning er at man i kulturjournalistikken er adskillig mer frynsete i kantene. Ofte ser man at det er annonse for en bok på kultursidene i Dagbladet samtidig som bokanmeldelsen. Her i Nettavisen har vi klare skiller mellom annonseavdelingen og redaksjonen, så det hadde ikke vært noe problem, sier Skeid til digi.no.

Også Dagbladet har blitt nevnt som en aktuell samarbeidspartner med det nye annonsesystemet CPC.

- Oslo Filharmonien ville snakke med oss om systemet, men vi sa nei til noen avtale. Vi var ikke interessert i noe samarbeid om dette. Dagbladet tilbyr i dag tre typer annonser, og det er ingen planer rom å utvide utvalget med det første. Men vi har ikke sagt at vi aldri skal prøve systemet, sier nettredaktør i Dagbladet på nettet, Arne H. Krumsvik.

- Tror du det er fremtid for annonsesystem som CPC?

- Det er umulig å spå om framtiden på Internett, Men betaling i forhold til effektiviteten av en kampanje er noe man kan sette spørsmålstegn ved, sier Krumsvik.

digi.no fikk ikke tak i markedskonsulent Sture Len Bye i Oslo Filharmonien for en kommentar.

Til toppen