Dagens Næringsliv jakter på Internett-journalister

Dagens Næringsliv går inn i det nye årtusenet med vyer om sterk opprusting av Internett-tjenesten og dekningen av området IT/Internett. Fire nye journalister skal rekrutteres til nettutgaven og to nye til papiravisen.

En ny redaktør er på plass i Dagens Næringslivs redaksjonslokaler. Amund Djuve har tatt den store utfordringen etter allerede legendariske Kåre Valebrokk som nå befinner seg på toppen av TV 2.

Ny toppsjef kan innebære en ny giv, ikke minst på områder der man tradisjonelt ikke har fokusert 100 prosent. Nå kjører Dagens Næringsliv flere store egenannonser hvor de søker etter 11 nye journalister. Seks av de 11 skal jobbe med IT og Internett, enten med stoffområdet i papiravisen (to stykker) eller som internettjournalister (fire stykker).

- Vi satser tungt på Internett fremover, sier Amund Djuve til digi.no. Han opplyser at seks til syv ansatte av den eksisterende staben i papirutgaven allerede har fått beskjed om å fokusere hundre prosent på IT og Internett. Tidligere skal disse ha hatt delansvar med å dekke de teknologiske områdene, men med områder som jus, konsulentvirksomhet, luftfart og liknende i tillegg.

Den største opprustingen skjer på nettavisområdet. DN Ajour har til nå vært organisert under TDN Nyhetsbyrå, en selvstendig enhet innen forlaget Norges Handels- og Sjøfartstidende (NHST). Ifølge Djuve fungerer det i dag slik at TDN sitter med egne journalister i DN Ajour som leverer tjenester til Dagens Næringsliv.

Det siste tallet på tjenesten er fra 1999 og lå godt under 2.000 betalte medlemmer. I løpet av høsten har annonsenettverket 24/7 fått i oppgave å selge på DN Ajour, selv om trafikken er begrenset på grunn av at det er en betaltjeneste der folk må logge seg på.

- DN Ajour er et bra produkt med et forbedringspotensial, sier Djuve som en kommentar til hva han synes om Dagens Næringsliv på nettet per dags dato.

I stillingsannonsen opplyses det at det jobber syv redaksjonelle medarbeidere på DN Ajour som oppdaterer tjenesten. Det mannskapet skal økes til 11.

- Innebærer det at dere skal åpne opp betaltjenesten på Internett?

- Det har vi vurdert hele tiden, det er en løpende vurdering vi må gjøre. Vi har ikke bestemt noe ennå, sier Djuve.

Djuve sier videre at ett av alternativene de ser på, er hvordan internettredaksjonen skal organiseres i fremtiden.

Det kan bety at DN Ajour kan bli integrert inn i papirredaksjonen.

- Dette er et resultat at stadig flere ønsker å lese på nettet, sier den ansvarlige redaktøren.

- Vi skal skrive mer om e-handel, Internett og telekommunikasjon, sier han og innrømmer at han ikke har noe grunnlag for denne oppfatningen i undersøkelser.

- Det finnes ingen nyere leserundersøkelser som underbygger dette. For oss dreier det seg om journalistsk teft om hva som er bra for leserne og hva som selger, sier han.

Til toppen