- Vi opplever positiv omsetningsutvikling i et stagnerende marked. For siste (avvikende) regnskapsår 10/2000 - 9/2001, oppnådde vi en omsetning på 723,2 millioner kroner - en oppgang på cirka 35 prosent i forrige regnskapsår. Vi tror totalmarkedet vil gå ned, men forventer at etterspørsel etter ny teknologi vil forhindre dramatikk, sier Otto Kalvø, direktør for forretningsutvikling i Dangaard.
Selskapet har derfor investert for vekst, noe som reflekteres av at selskapets resultatutvikling ikke følger omsetningsutviklingen. Resultatet før skatt ble 22,6 millioner kroner siste regnskapsår mot 19,5 millioner året før - en økning på 15 prosent, opplyser selskapet i en pressemelding.
Veksten skyldes i hovedsak en strategisk fokus på det voksende "replacement"-markedet, dvs. mobilsalg uten abonnementstilknytning. Effektiv logistikk står sentralt i selskapets forretningsmodell hvor mobiltelefoner betraktes som ferskvare.
Blant annet på grunnlag av omsetningstall i produsentleddet, anslår Dangaard at omsetningen av mobiltelefoner og PDA-er i år vil havne rundt 1,6 millioner og 1,7 millioner enheter. Selv budsjetterer selskapet med å omsette rundt 400.000 enheter.
- Vi har forventninger til stort utskiftningsbehov i året som kommer. Derfor ser vi positivt på markedsutsiktene selv om også vi i vår nisje av IKT-bransjen vil merke motkonjunkturene, sier Kalvø som mener ny teknologi igjen vil bidra positivt til etterspørselen.
- Et voksende antall telefoner omsettes med GPRS-funksjonalitet, og UMTS vil etterhvert gjøre sin inntreden. Mobil betalingsteknologi, hvor mobiltelefoner får en sentral rolle, forventes å komme på markedet i 2002. Det vil dessuten komme teknologi som muliggjør at telefoner kan ha ett privat telefonnummer og ett jobbtelefonnummer, noe som gjør det enklere for bedrifter å skille på private og jobbrelaterte samtaler, avslutter Kalvø.