Dansk Digilog-utfordrer

Norske Digilog utfordres nå av den danske nykommeren Scandic Netpay. Men der det norske selskapet deler ut poenger som senere kan omsettes i pizzaer, flyreiser eller andre produkter, premierer danskene sine brukere med kontanter.

Scandic Netpay-konseptet markedsføres med de fem ordene "Tjen penger på å surfe".

Etter fem ukers drift av systemet har hele 6.000 dansker takket ja til tilbudet, og venter på den store sjekken i posten, skriver Jyllands-Posten.

Men i mellomtiden må de være på nettet.

I timevis.

Brukere som tegner seg, installerer programmet AdBar på sin datamaskin, og dette programmet teller hvor lenge brukeren er logget på nettet med programmet aktivt. Én gang i minuttet skal programmet laste ned reklamer.

Også i USA er det populært med slike systemer. Det amerikanske selskapet AllAdvantage har på få måneder fått to millioner medlemmer. Både det amerikanske og det danske konseptet bygger på prinsippet om at desto flere personer brukeren verver til å bruke systemet, jo mer penger er det å tjene.

Dette prinsippet er også kalt multi-level marketing, og har blant annet på grunn av bruk i ulovlige pyramidespill, fått et noe frynsete rykte. På bakgrunn av dette har Scandic Netpay vært i kontakt med den danske forbrukerombudsmann i forkant og fått grønt lys.

- Det er klart, at vi hadde noen betenkninger med å bruke multi-level marketing. Derfor tok vi kontakt med forbrukerombudsmann Hagen Jørgensen, men han så absolutt ingen problemer med konseptet, fordi våre medlemmer ikke har noen utgifter forbundet med medlemsskapet, sier en av de tre opphavsmenn bak Scandic Netpay, Jens-Christian Bøegh.

Prisen for å reklamere gjennom Scandic Netpay varierer fra 12 til 14 øre per eksponering.

Konseptet åpner for at reklamer kan skreddersys og rettes mot den enkelte bruker og dennes interesser, slik at reklame for produkter brukeren er interessert i, dukker opp på vedkommendes dataskjerm.

Til toppen