Avtalen er det første skrittet på veien til at deler av det danske Internettet gjøres om til betalsone allerede fra midten av mars.
Det avgjørende for danskenes valg av Netaxept-løsningen er at konsortiets øvrige medlemmer, danske Accenture og Den norske Bank AS ga en tyngde og troverdighet som var vanskelig å matche. Samtidig har de inngående erfaringer fra det norske marked og nettbetalinger, sier Rune Bech, som til daglig leder danske TV 2 Interaktiv i en pressemelding.
Over 30 norske, danske og internasjonale virksomheter deltok i anbudsrunden, deriblant Shahzad Ranas selskap subClearing.
Paradigmeskifte for innholdsbetaling i 2002
Norsk betalingsløsning for nettaviser er klar
Innholdsnett-alliansen snudde i siste liten
I alt er 48 danske mediebedrifter omfattet av nettbetalingssamarbeidet, som er kommet i stand for å demme opp mot teleoperatører og andres forsøk på å spise seg inn i medievirksomhetenes verdikjeder og kundeforhold. Det er bransjeforeningen FDIM (Foreningen af Danske Internetmedier) som har vært spydspissen i arbeidet med å finne frem til en felles betalingsløsning.
Den danske løsningen skal innebære at nettbrukerne, leserne, kun behøver å registrere seg en gang for å kunne kjøpe inhold og tjenester på alle nettsteder som er tilknyttet FDIM-systemet. Blant deltakerne er Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken.