Resultaterfinans

Danske medier velger norsk betalingsløsning

Danmarks største mediehus og Internett-portaler undertegnet tirsdag en intensjonsavtale om å benytte DnB/NetAxepts tekniske løsning for mikrobetaling på Internett. Konsortiet støttes av danske Accenture.

23. jan. 2002 - 05:08

Avtalen er det første skrittet på veien til at deler av det danske Internettet gjøres om til betalsone allerede fra midten av mars.

Det avgjørende for danskenes valg av Netaxept-løsningen er at konsortiets øvrige medlemmer, danske Accenture og Den norske Bank AS ga en tyngde og troverdighet som var vanskelig å matche. Samtidig har de inngående erfaringer fra det norske marked og nettbetalinger, sier Rune Bech, som til daglig leder danske TV 2 Interaktiv i en pressemelding.

Over 30 norske, danske og internasjonale virksomheter deltok i anbudsrunden, deriblant Shahzad Ranas selskap subClearing.

I alt er 48 danske mediebedrifter omfattet av nettbetalingssamarbeidet, som er kommet i stand for å demme opp mot teleoperatører og andres forsøk på å spise seg inn i medievirksomhetenes verdikjeder og kundeforhold. Det er bransjeforeningen FDIM (Foreningen af Danske Internetmedier) som har vært spydspissen i arbeidet med å finne frem til en felles betalingsløsning.

Den danske løsningen skal innebære at nettbrukerne, leserne, kun behøver å registrere seg en gang for å kunne kjøpe inhold og tjenester på alle nettsteder som er tilknyttet FDIM-systemet. Blant deltakerne er Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.