Nielsen Norman Group er sett på som det ledende selskapet innenfor brukervennlighet på nettsider. Nielsens siste undersøkelse viser at journalister som besøker bedriftsnettsider i snitt finner svar på elementære spørsmål i 60 prosent av tilfellene.
Undersøkelsen viser også at journalister - i sin søken etter opplysninger - i visse tilfeller blir 'drevet vekk fra nettsidene i ren frustrasjon'.
- Journalister har ikke tid til å lete seg frem gjennom komplekse navigasjonsløsninger for å skille faktiske opplysninger fra markedsføring, mener Nielsen.
- Bedrifter som ønsker presis og korrekt pressedekning bør designe nettsidene sine med journalistenes behov i bakhodet, sier han og mener da spesielt behovet for rask tilgang til faktaopplysninger samt oversiktlig og korrekt kontaktinformasjon til bedriftens pressetalsmann / informasjonssjef.
Tyve journalister fra Danmark og USA har deltatt i undersøkelsen, og resultatene viser at journalistene ikke klarte å finne de opplysningene de var ute etter i 40 prosent av tilfellene.
Når det gjelder det aller viktigste for journalister - å finne en pressekontakt og et telefonnummer - var dette umulig i 45 prosent av tilfellene.
De fem viktigste årsakene til at en journalist besøker en bedriftsnettside er følgende:
- Å finne en pressekontakt
- Sjekke faktaopplysninger om bedriften
- Sjekke selskapets holdninger
- Få finansiell informasjon
- Laste ned bilder til bruk i artikler
Når dårlig design påvirker (eller i verste fall hindrer) journalister i å gjennomføre sine oppgaver, kan dette også påvirke journalistens generelle inntrykk av bedriften, sier Nielsen.
Her finner du selve undersøkelsen til Nielsen Norman Group: "Usability Studies with Journalists"