Dårlige nettsider gir dårlig PR

Web-guru Jakob Nielsen oppfordrer bedrifter til å være oppmerksom på brukervennligheten på sine nettsider. Han har foretatt en undersøkelse som viser at bedriftsnettsteder med elendig design gir dårligere PR og pressedekning.

Dansken Jakob Nielsen, som er ekspert på nettsider og brukervennliget, startet selskapet Nielsen Norman Group i USA for noen år siden. (digitoday.no prøvde å finne ut når ved å slå opp på Nielsen Norman Groups egne nettsider, men ga opp etter noen minutters leting.. :-))

Nielsen Norman Group er sett på som det ledende selskapet innenfor brukervennlighet på nettsider. Nielsens siste undersøkelse viser at journalister som besøker bedriftsnettsider i snitt finner svar på elementære spørsmål i 60 prosent av tilfellene.


Undersøkelsen viser også at journalister - i sin søken etter opplysninger - i visse tilfeller blir 'drevet vekk fra nettsidene i ren frustrasjon'.

- Journalister har ikke tid til å lete seg frem gjennom komplekse navigasjonsløsninger for å skille faktiske opplysninger fra markedsføring, mener Nielsen.

- Bedrifter som ønsker presis og korrekt pressedekning bør designe nettsidene sine med journalistenes behov i bakhodet, sier han og mener da spesielt behovet for rask tilgang til faktaopplysninger samt oversiktlig og korrekt kontaktinformasjon til bedriftens pressetalsmann / informasjonssjef.

Tyve journalister fra Danmark og USA har deltatt i undersøkelsen, og resultatene viser at journalistene ikke klarte å finne de opplysningene de var ute etter i 40 prosent av tilfellene.

Når det gjelder det aller viktigste for journalister - å finne en pressekontakt og et telefonnummer - var dette umulig i 45 prosent av tilfellene.

De fem viktigste årsakene til at en journalist besøker en bedriftsnettside er følgende:

  • Å finne en pressekontakt
  • Sjekke faktaopplysninger om bedriften
  • Sjekke selskapets holdninger
  • Få finansiell informasjon
  • Laste ned bilder til bruk i artikler

Når dårlig design påvirker (eller i verste fall hindrer) journalister i å gjennomføre sine oppgaver, kan dette også påvirke journalistens generelle inntrykk av bedriften, sier Nielsen.

Her finner du selve undersøkelsen til Nielsen Norman Group: "Usability Studies with Journalists"
Til toppen