JUSS OG SAMFUNN

Dårlige nettsider gir dårlig PR

Web-guru Jakob Nielsen oppfordrer bedrifter til å være oppmerksom på brukervennligheten på sine nettsider. Han har foretatt en undersøkelse som viser at bedriftsnettsteder med elendig design gir dårligere PR og pressedekning.

Therese Werenskiold
23. mars 2001 - 17:56
Dansken Jakob Nielsen, som er ekspert på nettsider og brukervennliget, startet selskapet Nielsen Norman Group i USA for noen år siden. (digitoday.no prøvde å finne ut når ved å slå opp på Nielsen Norman Groups egne nettsider, men ga opp etter noen minutters leting.. :-))

Nielsen Norman Group er sett på som det ledende selskapet innenfor brukervennlighet på nettsider. Nielsens siste undersøkelse viser at journalister som besøker bedriftsnettsider i snitt finner svar på elementære spørsmål i 60 prosent av tilfellene.


Undersøkelsen viser også at journalister - i sin søken etter opplysninger - i visse tilfeller blir 'drevet vekk fra nettsidene i ren frustrasjon'.

- Journalister har ikke tid til å lete seg frem gjennom komplekse navigasjonsløsninger for å skille faktiske opplysninger fra markedsføring, mener Nielsen.

- Bedrifter som ønsker presis og korrekt pressedekning bør designe nettsidene sine med journalistenes behov i bakhodet, sier han og mener da spesielt behovet for rask tilgang til faktaopplysninger samt oversiktlig og korrekt kontaktinformasjon til bedriftens pressetalsmann / informasjonssjef.

Tyve journalister fra Danmark og USA har deltatt i undersøkelsen, og resultatene viser at journalistene ikke klarte å finne de opplysningene de var ute etter i 40 prosent av tilfellene.

Når det gjelder det aller viktigste for journalister - å finne en pressekontakt og et telefonnummer - var dette umulig i 45 prosent av tilfellene.

De fem viktigste årsakene til at en journalist besøker en bedriftsnettside er følgende:

  • Å finne en pressekontakt
  • Sjekke faktaopplysninger om bedriften
  • Sjekke selskapets holdninger
  • Få finansiell informasjon
  • Laste ned bilder til bruk i artikler

Når dårlig design påvirker (eller i verste fall hindrer) journalister i å gjennomføre sine oppgaver, kan dette også påvirke journalistens generelle inntrykk av bedriften, sier Nielsen.

Her finner du selve undersøkelsen til Nielsen Norman Group: "Usability Studies with Journalists"
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.