JUSS OG SAMFUNN

Dårlige tider i bransjen, sa du?

"Så du jobber i Internett-bransjen du? Sliter litt dere, da, eller?"

Giske Nystrøm
15. mars 2002 - 06:03

Den dresskledde unge herren sto lett henslengt i baren og en smule forsmådd måtte jeg ta til motmæle. Jeg hadde gjort hjemmeleksen min og la ut om økt betalingsvillighet, e-handel og merkevarebygging. Mulig jeg la på litt ekstra her og der, men overdrivelser eller ei, det har vært mye fornøyelig stoff å lese om Internett den siste tiden.

En rask kikk på propaganda-as.no, og man kan lese at Bokklubbene har hatt en betydelig økning i bestillingene over nettet. Web-redaktør Morten Nilsen i Bokklubbene forteller at de i det siste har solgt opptil 5000 bøker om dagen via nettet. Og at 20 prosent av alle aktive bokbestillinger hos Bokklubbene nå skjer via nettet.

TV-mediet kan også innkassere gevinst etter lansering av betalingstjenester på nett. Etter at suksesserien Åpen Post igjen forsynte trofaste seere med nye episoder etter jul, åpnet de samtidig for betaling av innhold på nett. Tjenesten viste seg raskt å være en suksess. Responsen var over all forventing og NRK kan si seg godt fornøyde.

Betalingsvilligheten på nett er absolutt til stede - i hvert fall i dette tilfellet, når seerne er så lojale som i Åpen Post.

Det blåser friskt også i vårt naboland Danmark. Berlingske Tidene forteller om økt villighet til betaling av innhold på nettet. Både Den Blå Avis, TDC og jubii.dk, har lyktes stort med å få brukerne til å betale for innholdet. Portalen har lagt deler av innholdet inn i en egen medlemsklubb, der brukerne betaler 250 kroner årlig og 6000 betalende brukere og 1,5 millioner danske kroner kan jubji smøre seg i hendene med etter at de innførte betaling av visse tjenester.

dagbladet.no kan også fortelle at: "Big Brother" åpnet nettsidene samtidig som deltagerne flyttet inn i huset, altså ett døgn før showet ble sendt på TV. Men først etter at TV-seerne hadde stiftet bekjentskap med gjengen, tok det for alvor av på nettet. Selv om antallet TV-seere har sunket, så er nettgjestene så langt trofaste".

Hva betyr dette så for forbrukeren?

Begge disse tilfellene indikerer at alt som har med lojalitet å gjøre, forsterkes gjennom nettet. Internett gir en gyllen anledning for produktet å styrke sin posisjon og samtidig gir betalingstjenesten de mest dedikerte brukerne et større tilbud. En kollega av meg er en av de mange som har avsatt noen kroner for å få tilgang til "eksklusivt" Åpen Post-stoff.

Om han ikke var svoren fan fra før, så er det i hvert fall nå!

Poenget her er at brukeren, kunden, eller betaleren blir mer fornøyd. Han eller hun får tilgang til mer innhold som igjen gjør ham/henne til en mer lojal merkevarebruker, i dette tilfellet; Åpen Post. Nettet er dermed med på å forsterke merkevaren. Så jeg sier som flere har sagt før meg: Internett er en ypperlig merkevarebygger og jeg slutter meg til Morten Nilsen i Bokklubben sine kloke ord: "Mediene gir et feil bilde av Internett. Det blir rett og slett hypet ned. Vår erfaring er at bruken vokser rask. Sist uke åpnet Bokklubbene auksjon på nettet, og fikk inn 300 bud første timen."

Jeg trakk pusten og tømte glasset. Den unge herremannens ordflom var betydelig redusert - jeg hadde posisjonert meg godt. Også det ved hjelp av Internett.

- Dårlige tider, sa du?

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.