Markedet trodde på en salgssvikt på opptil syv prosent, men Deutsche Telekom (DT) klarte å presse dette ned til fem prosent. Dette er likevel et signal om at telemarkedet i Tyskland er utsatt for sterk konkurranse, med priskutt som et vanlig virkemiddel.
Omsetningen endte på 16,7 milliarder euro første halvår, i hovedsak som en følge av reduserte priser på fasttelefoni, heter det i selskapets foreløpige halvårsrapport.
Som vanlig bidrar ISDN og mobiltelefoni til å øke resultatet, men ikke nok til å kompensere for sterkt fallende priser innenfor telefoni.
De endelige halvårstallene kommer fra selskapet 25. august, men DT sier så mye i dag at det fikk ekstrainntekter på 110 millioner euro for såkalte billingtjenester, det vil si avansert tjenesteavregning, gjort på vegne av konkurrentene. En kapitalutvidelse i juni og salgsreduksjonen førte til at overskuddet for halvåret ble redusert 99,6 millioner euro til 95 millioner euro.