SIKKERHET

Dataangrepet på Amedia kostet selskapet rundt 30 millioner kroner

Dataangrepet mot Amedia i desember i fjor kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. Cirka halvparten er knyttet til tapte abonnements- og annonseinntekter. 

Finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim i Amedia anslår at det alvorlige dataangrepet i romjulen kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. – Kunne blitt langt mer, sier han.
Finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim i Amedia anslår at det alvorlige dataangrepet i romjulen kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. – Kunne blitt langt mer, sier han. Foto: Gorm Kallestad / NTB
29. apr. 2022 - 16:57

Resten av kostnadene var knyttet til selve den tekniske håndteringen av dataangrepet, og til konsekvensene av driften i etterkant av angrepet. Driften var da mer kompleks ettersom flere datasystemer var nede, sier finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim til Kampanje.

– Selv om 30 millioner kroner er en betydelig sum, så kunne kostnadene blitt langt større. I Amedias organisasjon og med våre samarbeidspartnere ble det lagt ned en stor ekstrainnsats, for å både begrense skadene, og for å så raskt som mulig komme tilbake i normal drift, og det er jeg stolt av, sier han.

Det var 28. desember i fjor at Amedia ble rammet av et alvorlig dataangrep. Angrepet rammet spesielt produksjon av papiravisene og det på verst tenkelig tid i den rolige romjulsperioden, ifølge Amedia.

Angrepet førte til at Amedias papiraviser i en kort periode ikke kom ut, og muligheten til å selge abonnement falt bort i store deler av januar. Amedias nettaviser var imidlertid ikke berørt og publiserte som normalt.

Must-sjef Thomas Nilsson.
Les også

Svensk E-tjeneste: Alvorlige GPS-forstyrrelser i romjulen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.