- Databasen var for dårlig

Kort tid etter digi:teles artikkel 12. september, ble personsøkerdatabasen til Telenor Mobil tatt av luften. I følge Per Engh Halvorsen, informasjonssjef i Telenor Mobil, var databasen for dårlig.

- Frykt for misbruk av personsøkerdatabasen på Internett var ikke årsaken til at registeret ble stengt. Det sier informasjonssjef i Telenor Mobil, Per Engh Halvorsen, til digi:tele. - Databasen var rett og slett for dårlig, mener Engh Halvorsen.

- Problemstillingen som ble reist i digi:tele om misbruk av personsøkere, regner vi ikke som reell. Personsøkere kan misbrukes på samme måte som mobiltelefon og fax kan, og dette er ikke ulovlig. "Svindel" blir derfor direkte feil. "Lureri" er mer korrekt, mener Engh Halvorsen. Etter artikkelen i digi:tele, tok Telenor Mobil en diskusjon om verdien av databasen, og kom fram til at de ikke så noe poeng i å fortsette prosjektet.

- Dessuten var jo dette et forsøksprosjekt, og registeret var ikke markedsført på noen som helst måte. Prosjektet var ment for internt bruk, sier Engh Halvorsen. digi:tele brukte ingen utspekulerte metoder for å finne registeret. Vi gjorde simpelthen et søk på Alta Vista, og etter få minutter hadde vi tilgang til siden. Og det kan vel ikke betegnes som "hacker-metoder"?

- Nei, det forstår jeg. Men, som sagt, misbruk av personsøkere er overhodet ikke et problem her i Norge. Derfor var vi heller ikke redd for å få uønskede besøk, sier Engh Halvorsen.

Til toppen