Ifølge en undersøkelse publisert i magasinet Science, kan en velprogrammert datamaskin være mer kreativ enn et menneske, med mindre mennesket er en profesjonell designer.
Etter å ha undersøkt vellykkede reklameannonser, fant tre forskere ved Hebrew University i Jerusalem en formel for å generere liknende idéer: De programmerte en datamaskin slik at den skulle kunne tegne annonser for alkohol, biler, mat og diverse elektronisk utstyr.
Deretter ble et panel av dommere bedt om å sammenlikne disse annonsene med annonser som hadde vunnet kreativitetskonkurranser; annonser fra internasjonale magasiner, og annonser designet av ufaglærte personer som hadde fått total frihet.
Prisvinnerne kom best ut. Men de annonsene som var designet av en datamaskin kom på en knepen andreplass, med relativt like poengsummer som magasin-annonsene.
De ufaglærtes annonser gikk det derimot dårlig med.
De data-genererte idéene ble rangert høyere enn de som var laget av mennesker.
Nøkkelen var å ha en strukturert prosess. Et strukturert regelverk er ofte en god hjelp til å komme opp med uventede idéer og sammenhenger.
I mange av de vellykkede annonsene som forskerne tok for seg, har designerne valgt å fremheve en spesiell egenskap ved produktet, og siden valgt et annet objekt som lett kan identifiseres med egenskapen. Reklame-produktet ble satt i sammenheng med objektet i annonsen.
Tenk på en joggesko. Designeren vil fremheve skoens mulighet til å beskytte foten og absorbere fuktighet fra sokkene - på samme måte som en brannmanns sikkerhetsnett. Annonsen ville da vist en gruppe brannmenn som holder en joggesko istedenfor et sikkerhetsnett.
Mens noen av verdens største oppfinnelser ble til på grunn av en eneste gnist av inspirasjon, sier forskerne at denne tilfeldigheten spiller liten rolle i den kreative prosessen.
- De fleste kreative oppgaver kan ikke løses tilfeldig. Resultatet kan da i verste fall bli skadelig, og i beste fall ubukelig, mener forskerne.
(Kilde: BBC News)