Datamaskiner med førerkort

USAs første motorveistrekning som gjør det mulig for en datamaskin å styre bilen, ble testet ut i forrige uke. Bilførerene kunne slippe rattet, ta bena bort fra pedalene, lene seg tilbake, og lukke øynene.

I San Diego har de nå utstyrt en bit av motorveien på Interstate 15 med små magnetiske felter i asfalten på begge sider av veien med to meters avstand. Disse gjør at spesialtilpassede, magnetiserte kjøretøyer både kan orientere seg og holde seg på riktig side av veien. Et dusin biler og busser i demonstrasjonsprosjektet ble utstyrt med små videokameraer som følger synlige hjelpemidler langs veien som kan være alt fra sementblokker til spor i dyp snø. Bilene var i tillegg utstyrt med magneter og radar når de navigerte seg bortover en 12 kilometer lang strekning uten noen bak rattet.

Denne testen var en demonstrasjon av teknologi som vil komme, men som foreløbig ligger et godt stykke inn i fremtiden. De spesialutstyrte bilene er ikke tilgjengelige for offentligheten, og prototypeen på fremtidens motorvei er heller ikke valgt ennå. Det er meningen at en slik veistrekning skal stå ferdig i USA i år 2002.

- Dette er spennende i 15 sekunder, men så blir det bare kjedelig, sier Jim Rillings i USAs National Automated Highway System Consortium til CNN Interactive. - Det er som å bli kjørt av en sjåfør. Du lener deg tilbake og tenker på noe helt annet.

Prosjektet har ennå ikke fått noe enderlig prislapp, men støttespillere hevder at dette faktisk vil spare de føderale myndighetene for millioner av dollar siden systemet er basert på eksisterende infrastruktur, noe som eliminerer behovet for å bygge helt nye veier. Både General Motors, Lockheed Martin og Carnegie Mellon University er med på prosjektet som har bakgrunn i en føderal lov fra 1991 som påla transportdepartementet å utvikle et helautomatisk, intelligent system for navigering av kjøretøy på motorveiene.

Det vil koste USD 10.000 å utstyre en engelsk mile (1609,34 m) med den nye teknologien. Til sammenligning koster en like lang ny veistrekning USD 100 millioner.

Spørsmålet nå er om bilførerene som fortsatt synes det er gøy å kjøre bil kunne tenke seg et slikt system.

Til toppen