Juss og samfunn

Dataspill skal bekjempe fattigdom

Elever ved Lørenskog videregående skole imponerte miljøministeren med digital næringsutvikling i Afrika.

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim åpnet den interaktive skoleturneringen "Utviklingsinvestoren".
Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim åpnet den interaktive skoleturneringen "Utviklingsinvestoren".
1. sep. 2008 - 13:29

Et dataspill utviklet av Hyper Interaktiv i samarbeid med Norfund ble i dag demonstrert i DnBs lokaler.

Dataspillet skal bekjempe fattigdom i Afrika, og en pilotgruppe fra Lørenskog videregående skole demonstrerte overfor miljø- og utviklingsminister Erik Solheim hvor mye fattigdom de kan utrydde med 100 millioner kroner.

utviklingsinvestoren

skal videregående skoler over hele landet konkurrere om hvem som er best til å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst i utviklingsland.

Utviklingsinvestoren lærer elevene om hvordan Norfund fremmer næringsutvikling i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Under veiledning fra læreren tar elevene på seg rollen som investeringsselskap på vegne av Norfund. Elevene velger å investere i bedrifter eller fond og må hele tiden løse problemer i bedriftene.

Erik Solheim ser det ikke som utenkelig at et slikt spill kan bli aktuelt å innføre på alle landets vidergående skoler.     Les også:

Utvikler Christian De Courey kan få større utbredelse av sitt spill i undervisningen.
Utvikler Christian De Courey kan få større utbredelse av sitt spill i undervisningen.

- Fattigdom kjennetegnes av mangel på penger og arbeidsplasser, sier Norfunds administrerende direktør Kjell Roland, og fortsetter: Våre investeringer lar enkeltmennesker og bedrifter ta ansvar for egen fremtid. Vi overfører teknologi, kompetanse og kapital som er sårt tiltrengt. Men det tar tid å bygge opp sosialt og miljømessig ansvarlige bedrifter. Her er mange dilemmaer som elevene får brynt seg på, akkurat som vi gjør daglig i Norfund.

Den landsomfattende skolekonkurransen starter i dag og avsluttes 1. desember. Hovedpremien er en reise til et av Norfunds prosjekter i et utviklingsland.

I det interaktive spillet må elevene løse typiske problemer for en investor i utviklingsland: hiv/aids-situasjonen, dårlig arbeidsmiljø, korrupsjon og budsjettstyring. Elevene må ofte reise ut for å rydde opp i problemer som oppstår ved bedriftene. De får stadig nyheter og oppdrag fra Norfunds styre, fra prosjektledere og andre aktører via tekstmeldinger og e-post. De får også høre videobudskap fra Norfunds eier, styreleder og direktør. Alle valg elevene tar får konsekvenser i form av poeng eller avkastning på investeringene.

Elever ved Lørenskog videregående skole var en del av et pilotprosjekt før sommeren for å teste og kvalitetssikre spillet.

– Spillet egner seg godt innenfor fag som bedrifts- og samfunnsøkonomi, engelsk, geografi og samfunnskunnskap. Tilbakemeldingene fra elevene er at dette er en spennende, interessant og morsom måte å lære på. Spillet rokker ved de tradisjonelle forestillingene mange har om utviklingsland og menneskene som bor der, og viser at det er mange positive muligheter for utvikling i disse landene, sier Ildrid Jørem, assisterende rektor på skolen.

Odd Arild Olsen i organisasjonen BarneVakten gir råd om barn og medier. Han er glad for at Norfund benytter dataspill som et læringsverktøy i skolen.

– Utviklingsinvestoren er et gjennomarbeidet spill som både er lærerikt og underholdende, og et godt eksempel på hvordan spill kan benyttes i undervisningen, sier han.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra