Mobilbransjens globale interesseorganisasjon GSMA la i går fram et sett med prinsipper for personvern som de mener alle aktører – operatører, innholdsleverandører, utviklere, annonsører og så videre – bør holde seg til.
Les også:
- [28.01.2011] Mobilbransjen lover å skjerpe personvernet
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet sier han har lest gjennom dokumentet – Mobile Privacy Principles – og mener det ser veldig bra ut.
– De har med omtrent alt, som åpenhet, innsyn, brukerkontroll og så videre som vi mener personvernet skal bestå av, sier han til digi.no.
![Ove Skåra lover at Datatilsynet vil samarbeid med mobilaktører som vil følge opp GSMAs prinsipper for personvern. <i>Bilde: Hans Fredrik Asbjørnsen</i>](https://images.gfx.no/580x/1832/1832862/Ove%2520Sk%25C3%25A5ra%2520foto%2520Hans%2520Fredrik%2520As.jpg)
Skåra framhever bransjens nye uttrykte vilje til å bygge personvernet inn i løsningene framfor å reparere i ettertid, og viser til flere av dagens «apps» som samler opp og videreformidler personopplysninger uten at brukeren vet om det eller har godkjent det.
Han ser fram til at mobilbransjen rydder opp i den umodne tilnærmingen til sikkerhet og personvern som den har vist hittil, og lover at Datatilsynet vil samarbeide med aktører som vil bidra til å bedre personvernet i sine tjenester.