Årsaken var blant annet at DoubleClick etter sigende hadde kontraktsklausuler som hindret fri konkurranse, og dermed hindret Dayrates å lykkes i markedet.
Dayrates er ikke et tradisjonelt annonsenettverk, men et selskap som selger responsbasert nettreklame til nettsteder som ønsker å tjene penger på sin overskuddstrafikk - det vil si den trafikken som nettstedets annonseselgere ikke greier å selge inn.
Selskapet fikk ikke medhold i klagen til Konkurransetilsynet. Tilsynet begrunnet henleggelsen med at de ikke ville gripe inn i et såpass umodent og "fleksibelt" marked.
Double Click gikk ut i digitoday.no og mener at to av de ansatte i Dayrates, som tidligere jobbet i Double Click, har brukt informasjon om kontraktene til Double Click. Dette, mener Double Click, var å bryte konfidensialitetsavtalen alle ansatte må skrive under på.
- Dette er informasjon som er i markedet. Det er ikke noe som tidligere ansatte bare har tilgang til. Dette er ikke hemmelig, sier Espen Moen, arbeidende styreformann i Dayrates til digitoday.no.
Han og administrerende direktør i Dayrates, Ole Petter Wie, sier til digitoday.no at de ikke utgjør noen trussel for annonsenettverk som DoubleClick, men heller et godt og inntektsbringende supplement til de store salgsorganisasjonenes kunder.
- Vi vil være venner med alle. Det er helt nødvendig for oss, sier Wie til digitoday.no.
Han forteller at selskapet "ligger meget godt an" i forhold til budsjettene og at de har opplevd meget god respons hos kundene.
- Vi har over to millioner visninger gjennom nettverket hver dag, og vi opplever en meget positiv stemning i markedet. Vi har omtrent 70 nettsteder som bruker oss, og omtrent nesten like mange kunder, forteller Moen til digitoday.no.