JUSS OG SAMFUNN

Dayrates fusjonerer med amerikansk annonsenettverk

Det norske, responsbaserte annonsenettverket Dayrates inngår fusjon med et britisk datterselskap av amerikanske Advertising.com.

28. feb. 2002 - 16:25

Advertising.com Internasjonal fusjonerer med Dayrates, et av de få norske annonsenettverkene som er igjen etter utrenskingen i fjor.

Dayrates startet i Norge i august 2000 og ekspanderte i Sverige, Tyskland og Danmark i begynnelsen av 2001. Dayrates er det største responsbaserte annonsenettverket i Skandinavia og Tyskland, og leverer mer enn 500 millioner annonsevisninger per måned. Blant Dayrates investorer finnes Four Seasons Venture, SND Invest, TV2 Invest og Ørn Unoterte.

- Denne sammenslåingen er perfekt på alle nivåer" sier Bruce McLaren, sjef for Advertising.com International i Storbritannia. Det er et heleid datterselskap av Advertising.com, ett av de største og mer ukjente interaktive markedsføringsselskapene på Internett i USA, med en leveranse på mer enn fem milliarder eksponeringer per måned.

Advertising.com er også markedsledende i Storbritannia, der man har vært det raskest voksende nettmarkedselskapet siden oppstarten i slutten av 2000. Blant selskapets investorer finnes AOL, Reuters Venture Capital, MCI WorldCom og WPP Group.

- Både Dayrates og Advertising.com er fokusert på å bli det beste responsbaserade interaktive markedsføringsfirmaet for alle digitale medier. Denne fusjonen er ett stort steg i riktig retning for å nå disse mål. Selv om vi hadde ett sterkt fjerde kvartal og nå er lønnsomme, er det i dette utfordrende markedet avgjørende å se fremover. Vår fusjon med Dayrates gir oss ett sterkt fotfeste både i det skandinaviske og tyske markedet, sier McLaren i en pressemelding.

De to partene bytter aksjer, og transaksjonssummen holdes hemmelig. Dayrates-selskapene i Europa vil på sikt skifte navn til Advertising.com og har blant annet 18 ansatte i Storbritannia.

Konsernsjef Ole Petter Wie, i Dayrates, kommer til å bli Chief Operating Officer (COO) for den ekspanderende europeiske gruppen, der også Advertising.coms nye inntreden i den franske markedet inngår.

- Gjennom å kombinere våre respektive salgsstyrker, får våre kunder fordel av en større salgsorganisasjon, sier Eirik Kruse, administrerende direktør i Dayrates Norge.

- Advertising.com tilbyr innovative markedspakker som strekker seg fra utskriftbare kuponger til e-mail markedsføring til wireless/SMS til elektroniske CRM system. I tillegg til dette ligger de lysår foran sine konkurrenter i sin teknologiske investering og utvikling. Gjennom deres ACE annonsehåndteringsplattform og AdLearn optimaliserings teknologi, har vi nå styrke til å drive våre kunders on- og offline aktiviteter frem mot helt nye nivåer, sier han.

- Vårt mål er å bli en sterkere aktør enn det vi har vært til nå, vi satser hardere mot DM-markedet., sier han og opplyser blant annet at det skal satses på dagligvarehandelen med et bredt produktspekter, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.