Telenor fikk mandag problemer med flere av tjenestene sine. Årsaken ligger hos driftsleverandør Evry, ifølge informasjonssjef Knut Sollid. Evry sier på sin side at årsaken var DDoS-angrep mot Telenor. (Bilde: Marius Jørgenrud)

DDoS mot Telenor

Skyldte selv på «større nettverksfeil».

Telenors nettjenester Telenor.no og Online.no ble utilgjengelige mandag formiddag ved 10-tiden. Også deler av tjenesten Mobilt bedriftsnett ble rammet, herunder treg innlogging til mobilt sentralbord.

Det bekrefter Telenors informasjonssjefer Knut Sollid og Anders Krokan overfor digi.no.

Ifølge Sollid skyldes problemene «en større nettverksfeil» hos Evry. Han overlater til driftsleverandøren å gi ytterligere kommentarer.

Allerede mens pressekontakt i Evry undersøker saken, kom de berørte nettjenestene tilbake i normal gjenge.

- Tjenesten er oppe igjen. Vi hadde en kort nedetid. Får mer informasjon snart, opplyser Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman i en tekstmelding.

Senere tilbakeviser han at problemene skyldes en teknisk feil.

Derimot ble Telenor utsatt for et såkalt massivt, distribuert tjenestenektangrep (DDoS) forteller Remman til digi.no.

- Evry har nå informert oss om at det dreide seg om DDoS. Siden de er vår leverandør her, forholder vi oss til den informasjonen vi får fra dem, sier Telenors informasjonssjef Anders Krokan i en senere oppdatering.

Til toppen