– Jeg gjør fornuftskjøp, andre velger mobiltelefon for å ta seg godt ut, mener mobilkunder flest. Det er tendensen i en spørreundersøkelse gjennomført Siemens har fått utført.
Mens mange nordmenn tror andre kjøper mobiltelefoner for å bli mer attraktive og tiltrekkende, velger vi selv telefon ut fra pris og funksjonalitet, heter det i undersøkelsen, som er gjennomført av Norsk Statistikk på oppdrag fra Siemens Communications.
Ifølge undersøkelsen tror 7 av 10 at vi kjøper mobiltelefoner for å fremstå mer trendy og moderne. Bare 40 prosent tror at mobilkunder prøver å signalisere teknologiinteresse med valg av mobiltelefon.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Mobiltelefonen holder på å bli en forbruksvare som vi bytter ut på samme måte som vi kjøper klær etter moten. I dag skifter unge under 25 år mobiltelefon hver niende måned, og vi ser at denne tendensen forsterker seg, sier markedsdirektør Vegar Hellgren i Siemens Communications.
Men det er de andre som er forfengelige: For sin egen del svarer de fleste at de velger mobil ut fra pris, kvalitet og funksjonalitet. Bare 8 prosent mener telefonens design er viktigst.