– Jeg gjør fornuftskjøp, andre velger mobiltelefon for å ta seg godt ut, mener mobilkunder flest. Det er tendensen i en spørreundersøkelse gjennomført Siemens har fått utført.
Mens mange nordmenn tror andre kjøper mobiltelefoner for å bli mer attraktive og tiltrekkende, velger vi selv telefon ut fra pris og funksjonalitet, heter det i undersøkelsen, som er gjennomført av Norsk Statistikk på oppdrag fra Siemens Communications.
Ifølge undersøkelsen tror 7 av 10 at vi kjøper mobiltelefoner for å fremstå mer trendy og moderne. Bare 40 prosent tror at mobilkunder prøver å signalisere teknologiinteresse med valg av mobiltelefon.
– Mobiltelefonen holder på å bli en forbruksvare som vi bytter ut på samme måte som vi kjøper klær etter moten. I dag skifter unge under 25 år mobiltelefon hver niende måned, og vi ser at denne tendensen forsterker seg, sier markedsdirektør Vegar Hellgren i Siemens Communications.
Men det er de andre som er forfengelige: For sin egen del svarer de fleste at de velger mobil ut fra pris, kvalitet og funksjonalitet. Bare 8 prosent mener telefonens design er viktigst.