- De etablerte kanalene har nådd sitt høydepunkt

Tidligere NRK-sjef Stein-Roger Bull mener NRK må bli mindre kommersiell i den digitale fremtiden og tror TV-kanalene har nådd toppen. - Programmene blir vinnerne, ikke kanalene, mener Bull.

I den digitale framtid tror Stein-Roger Bull, administrerende direktør i Nordisk Film & TV AS at det fremdeles er plass for statskringkasteren NRK.

Bull har selv 20 års fartstid fra det hvite hus på Marienlyst som kultursjef og nå sist ansvarlig for satsingen på NRK 2.

- Det skal ikke være så viktig at NRK er størst, men den skal være viktigst. NRK bør være den kanalen som betyr noe. NRK skal ikke bli mer kommersiell. Konsumentene vil sikre seg at vi har det trygge NRK som gir oss de programmene som er viktige. Enten vi er samer, innvandrere, voksne eller barn, sier Bull.

Likevel tror han dagens aktører og konkurrenter på kringkastingsmarkedet står overfor store utfordringer.

- Jeg tror de etablerte kanalene som NRK, TV2 og andre har nådd sitt høydepunkt. Vi vil ikke lenger at noen skal velge for oss. Selv nå som vi har et lett valg med mange kanaler og mye å velge imellom, tar vi oss bryet å gå i en videobutikk og leie en video. Videobutikkene er taperne i den digitale verden. Det kan godt hende vi må betale det samme for filmen, men det blir mye lettere å få den avspilt direkte til TV-apparatet i stuen, sier Bull.

Lisensen tror han ikke er truet, men understreker at fjernsynslisensen må være en NRK-lisens heller enn en fjernsynslisens, som det er i dag.

- Det er viktig å opprettholde lisensen for å bevare NRK, det tror jeg politikerne også ser. Seertilslutningen tilsier at folk fortsatt ser på NRK når de skal se på nyheter, sport og underholdning. I framtiden vil seergruppene ytterligere splittes opp. Ingen ser det samme samtidig. Det som har vært det store i NRK har vært fellesopplevelsen ved at hele landet ser et program eller en begivenhet samtidig. Dette fenomenet blir stadig mindre utbredt. Den siste norske felles TV-opplevelsen som samlet folket var fotball-VM, sier Bull.

- Førde tror likevel det vil være etterspørsel etter ferdige programpakker?

- Aktører i det norske mediemarkedet tenker ikke langt nok. De bør tenke 20-50 år framover, når den teknologiske utviklingen eksploderer helt. Da vil Førde bli ledd av. Jeg er overbevist om at vi får en løsning vi i det hele tatt ikke kan tenke oss. Ikke fordi jeg er spesielt flink til å spå, men fordi jeg ser hvor fort ting skjer, sier Bull.

Bøker og kino overlever

Bull har klokkertro på at folk alltid kommer til å søke fellesopplevelsen ved å gå på kino og opplevelsen av å holde en bok i hånden når man leser.

- Hva som enn skjer av teknologisk utvikling, vil mennesket sitte med en bok i stedet for å lese av en skjerm. Fellesopplevelsen man få ved å dele en film med mange andre mennesker i et mørkt rom, kan man ikke erstatte. Selv når utviklingen har kommet så langt at vi kan lese bøker på inn-opererte linser/monitorer på øyet, og man kan laste ned bøker vi ønsker å lese, vil folk fortsatt gå på kino, filosoferer han.

- Det vi lager og bygger i dag tåler ikke tidens tann. Det forvitrer, mens bygninger som Erkebispegården i Trondheim som er bygd for 1.000 år siden, fremdeles står. Nå har vi funnet opp fjernsynet og tror utviklingen stopper der. Vi har såvidt sett starten av utviklingen, tror Bull.

- TV 2 nøler med å kaste seg på den digitale bølgen, tror du det lønner seg å være tidlig ute?

- Det er snakk om dyre investeringer, og det er vanskelig å spå om framtiden. Det kan jo sammenlignes med kampen om videoformat som raste mellom VHS og Beta. NRK satset på Beta, fordi de var sikre på at det var formatet som kom til å bli standard, og satset mye penger på utstyr. Alt måtte byttes ut få år etterpå da VHS ble standard, sier Bull.

Han ser på sitt eget selskap Nordisk Film & TV AS, som et "finne-på-selskap" som er uavhengig av den teknologiske utviklingen. Utviklingen hvor programmer heller enn kanaler står i sentrum - passer ham glimrende.

- Det er trist for dem som jobber i kanalene at menyfjernsynet etterhvert taper publikum, men det er flott for oss i produksjonsselskapene. Når distribusjonsleddet forsvinner vil produksjonsselskapene komme i direkte kommunikasjon med publikum. I dag er vi avhengig av kanalenes valg og prioriteringer, sier Bull.

Han tror ikke at reklame og den viktige inntektskilden det representerer for kommersielle kanaler, er truet av at publikum kan velge bort reklamen i den digitale hverdagen.

- Mine barn har gratis telefon mot at de vil høre på reklame hvert tredje minutt. Slik vil det kunne være i det digitale TV-bildet også. Noen vil alltid være villig til å se/høre reklame for å få billigere tjenester. Men faren er stor for at vi kommer til å oversvømmes av internasjonale tilbud. Norsk kultur står i fare for å bli svekket. Men det er ikke snakk om at vi skal svekke det internasjonale, men heller bevare det norske, sier Bull.

Til toppen