En liten Oslo-bedrift, MakePlans, tilbyr en webapplikasjon for timebestilling. Webapplikasjonen lar frisører, terapeuter, restauranter, squashbaner og så videre ta i mot bestillinger og reserveringer på nett.
Squashbanens kunde velger for eksempel bane, dag og klokkeslett i et lettforståelig grafisk brukergrensesnitt, får opp et skjema for å fylle inn navn og andre persondata, og får bestillingen bekreftet både direkte og gjennom e-post eller tekstmelding.
MakePlans står for drift og backup, og tar fra 90 kroner per måned for tjenesten. Løsningen fungerer på alle nettlesere, og på mobil. Squashbanen – frisøren, terapeuten, restauranten – har full oversikt, og tilgang til statistikk.
Enkelt og greit. Men hva om squashbanen, terapeuten, frisøren eller restauranten ønsker mer?
MakePlans tilbyr noen egne tilpasninger, for eksempel rundt skjemaet som sluttbrukeren skal fylle ut, men i hovedsak er svaret dette:
– Vi kommer til å si nei til de fleste ønsker om ekstra funksjonalitet, vårt fokus er selve bookingprosessen. Sære bransjekrav er heller ikke noe vi kommer til å inkludere i vårt system.
Svaret er hentet fra MakePlans’ blogg.
Her står det videre:
– I bunn har vi et generisk system som vi tror kommer til å fungere for mange bedrifter som ønsker et enkelt bookingsystem. Dermed vil kunder med komplekse krav ikke komme på vår kundeliste. Det er viktig strategisk valg for oss. Vi har fokus på utvikling av en simplistisk bookingprosessen for de som skal gjøre booking online - dine kunder. De fleste av våre konkurrenter som tilbyr online booking har laget et system basert på komplekse interne regler. Kundene dine bryr seg ikke om det. De ønsker å se hva som er ledig i dag og raskt gjennomføre en booking.
Skomakeren som blir ved sin lest har likevel en løsning klar: API-er.
MakePlans har et REST-basert programmeringsgrensesnitt (API – «application programming interface») som gjør det mulig å gjøre utvidelser og tilpasninger. Det betyr at det MakePlans ikke vil gjøre selv, kan de hente fra andre. Og hvis MakePlans ikke vil gjøre noe for deg, kan du benytte MakePlans’ API til selv å integrere det de gjør i dine egne løsninger.
I går kunngjorde MakePlans en integrasjon mot iZettle, en svensk løsning som gjør en iPhone eller en iPad til en betalingsterminal.
Integrasjonen legger inn en link til iZettle når MakePlans kjører på Apple-enheten. Når for eksempel behandlingen er ferdig, klikker terapeuten på denne lenken, og et skjermbilde som dette dukker opp:
Prisen hentes fra MakePlans. Kunden kan velge å betale kontant eller med kort. Når betalingen er utført, registreres den med beløp, tjeneste og tidspunkt.
– Det er en del av vår strategi å knytte til oss nyttige tjenester for å dekke funksjonalitet vi ikke ønsker å utvikle selv, skriver Espen Antonsen i MakePlans i en e-post til digi.no. – Vi har fra før integrasjon med MailChimp, Highrise, Dokus og 24SevenOffice.
MailChimp er en tjeneste for å sende ut nyhetsbrev eller markedskampanjer via e-post. Integrasjonen betyr at man henter opp e-postadressene som kundene selv har lagt inn i MakePlans. Highrise er et webbasert kundepleiesystem (CRM, «customer relationship management»). Dokus er et norskutviklet webbasert system for faktura, bilag og timelister, beregnet på små bedrifter, som selvfølgelig også har sitt eget API.
Integrasjonen mot 24SevenOffice gjør at brukere av dette webbaserte CRM- og økonomisystemet kan ta i bruk timebestillingen til MakePlans uten å gjøre annet enn helt minimale endringer.
Bak MakePlans står tre kreative utviklere. I tillegg til Antonsen – som var med på å bygge opp 24SevenOffice – består laget av Arne Fismen, kjent fra ABC Startsiden og podcastet Ping, og Marcus Ramberg, også han med bakgrunn fra ABC Startsiden. Ramberg og Fismen har utviklet iPhone-applikasjonene til henholdsvis Opplysningen 1881 og NTB.