Nå begynner Internett-bransjen å modnes, viser ferske tall fra det store analyseselskapet Jupiter Media Metrix. En rekke faktorer gjør at de største selskapene på Internett vinner stadig mer på bekostning av skogen av mindre selskaper.
| 60 prosent av all tiden en gjennomsnittlig
nettbruker er på Internett, brukes på nett- sidene til bare 14 selskaper, viser ferske tall. I mars i 1999 var tallet 110. Halv- parten av tiden kontrolleres nå av fire selskaper. Tallene gjelder amerikanske nettbrukere, men utviklingen her i Europa følger trolig samme mønster, selv om tallene kanskje ikke er så dramatiske. I USA troner AOL/Time-Warner på topp, men i Europa hvor selskapet ikke er store, dukker Microsofts mange tjenester langt opp på toppen i alle land. |
De 14 vinnerne |
| Her er listen over de 14 vinnerne og prosent av den totale surfetiden de vinner:
AOL/Time Warner - 32% Microsoft - 7,5% Yahoo - 7,5 % Napster - 3,6% Juno - 1,9% eBay - 1,9% Electronic Arts - 1,6% Excite - 1,0% iWon - 1,0% Walt Disney - 0,8% Lycos - 0,6% About - 0,4% Flipside - 0,4% Cnet - 0,3% |
I en ringerunde digitoday.no gjennomførte i den norske Internett-bransjen i februar, pekte tre ledere på samme konklusjon som Jupiter nå presenterer: Det er blitt svært mye vanskeligere å lansere nye Internett-tjenester.
Les saken: Vanskelig å lansere nye Internett-tjenester
Dette er konklusjonene til Jupiter:
- Skal du lykkes på Internett, er det stort sett ikke god teknologi det kommer an på, det er markedsføring og store budsjetter
- Fallet i aksjemarkedet har redusert antallet nye selskaper og redusert tilbudet mange selskaper tidligere delte ut
- En bølge av fusjoner, for eksempel AOL og Time-Warner, slår sammen allerede mektige aktører til enda større enheter
- Med markedsføring og store budsjetter for presentasjon har elitespillerne klart å skille seg stadig mer fra resten av bransjen
- Som i alle bransjer gir stordriftsfordeler også seg utslag på Internett



