De små nettstedene presses ut

Du bruker stadig mer tid på noen få store Internett-selskap, viser ferske tall fra analyseselskapet Jupiter Media Metrix.

Nå begynner Internett-bransjen å modnes, viser ferske tall fra det store analyseselskapet Jupiter Media Metrix. En rekke faktorer gjør at de største selskapene på Internett vinner stadig mer på bekostning av skogen av mindre selskaper.

60 prosent av all tiden en gjennomsnittlig

nettbruker er på Internett, brukes på nett-

sidene til bare 14 selskaper, viser ferske

tall. I mars i 1999 var tallet 110. Halv-

parten av tiden kontrolleres nå av fire

selskaper. Tallene gjelder amerikanske

nettbrukere, men utviklingen her i Europa

følger trolig samme mønster, selv om

tallene kanskje ikke er så dramatiske.

I USA troner AOL/Time-Warner på topp,

men i Europa hvor selskapet ikke er

store, dukker Microsofts mange

tjenester langt opp på toppen i alle land.

De 14 vinnerne
Her er listen over de 14 vinnerne og prosent av den totale surfetiden de vinner:

AOL/Time Warner - 32%

Microsoft - 7,5%

Yahoo - 7,5 %

Napster - 3,6%

Juno - 1,9%

eBay - 1,9%

Electronic Arts - 1,6%

Excite - 1,0%

iWon - 1,0%

Walt Disney - 0,8%

Lycos - 0,6%

About - 0,4%

Flipside - 0,4%

Cnet - 0,3%

I en ringerunde digitoday.no gjennomførte i den norske Internett-bransjen i februar, pekte tre ledere på samme konklusjon som Jupiter nå presenterer: Det er blitt svært mye vanskeligere å lansere nye Internett-tjenester.

Les saken: Vanskelig å lansere nye Internett-tjenester

Dette er konklusjonene til Jupiter:

  • Skal du lykkes på Internett, er det stort sett ikke god teknologi det kommer an på, det er markedsføring og store budsjetter
  • Fallet i aksjemarkedet har redusert antallet nye selskaper og redusert tilbudet mange selskaper tidligere delte ut
  • En bølge av fusjoner, for eksempel AOL og Time-Warner, slår sammen allerede mektige aktører til enda større enheter
  • Med markedsføring og store budsjetter for presentasjon har elitespillerne klart å skille seg stadig mer fra resten av bransjen
  • Som i alle bransjer gir stordriftsfordeler også seg utslag på Internett
Til toppen