Nå begynner Internett-bransjen å modnes, viser ferske tall fra det store analyseselskapet Jupiter Media Metrix. En rekke faktorer gjør at de største selskapene på Internett vinner stadig mer på bekostning av skogen av mindre selskaper.
60 prosent av all tiden en gjennomsnittlig
nettbruker er på Internett, brukes på nett- sidene til bare 14 selskaper, viser ferske tall. I mars i 1999 var tallet 110. Halv- parten av tiden kontrolleres nå av fire selskaper. Tallene gjelder amerikanske nettbrukere, men utviklingen her i Europa følger trolig samme mønster, selv om tallene kanskje ikke er så dramatiske. I USA troner AOL/Time-Warner på topp, men i Europa hvor selskapet ikke er store, dukker Microsofts mange tjenester langt opp på toppen i alle land. |
De 14 vinnerne |
Her er listen over de 14 vinnerne og prosent av den totale surfetiden de vinner:
AOL/Time Warner - 32% Microsoft - 7,5% Yahoo - 7,5 % Napster - 3,6% Juno - 1,9% eBay - 1,9% Electronic Arts - 1,6% Excite - 1,0% iWon - 1,0% Walt Disney - 0,8% Lycos - 0,6% About - 0,4% Flipside - 0,4% Cnet - 0,3% |
I en ringerunde digitoday.no gjennomførte i den norske Internett-bransjen i februar, pekte tre ledere på samme konklusjon som Jupiter nå presenterer: Det er blitt svært mye vanskeligere å lansere nye Internett-tjenester.
Les saken: Vanskelig å lansere nye Internett-tjenester
Dette er konklusjonene til Jupiter:
- Skal du lykkes på Internett, er det stort sett ikke god teknologi det kommer an på, det er markedsføring og store budsjetter
- Fallet i aksjemarkedet har redusert antallet nye selskaper og redusert tilbudet mange selskaper tidligere delte ut
- En bølge av fusjoner, for eksempel AOL og Time-Warner, slår sammen allerede mektige aktører til enda større enheter
- Med markedsføring og store budsjetter for presentasjon har elitespillerne klart å skille seg stadig mer fra resten av bransjen
- Som i alle bransjer gir stordriftsfordeler også seg utslag på Internett