BEDRIFTSTEKNOLOGI

- De smarte overlever

Direktør for forretningsutvikling i Teleplan, Tore Aarønæs mener evnen til å utnytte ny teknologi kan være avgjørende for om nye teleaktører overlever i telekommarkedet eller ikke. - Det er ikke nok å tenke, en må også tenke smart, sier Aarønæs til digi.no.

Frode Eriksen
7. jan. 1998 - 11:54

- Med to aktører får vi en polarisering i markedet som er enkel å forholde seg til. Med en tredje aktør forstyrres dette bildet, sier Aarønæs, og nevner flere faktorer som vil være avgjørende for en ny teleaktørs overlevelsesevne:

- Blant de viktigste er de nye aktørenes evne og vilje til å ta i bruk ny teknologi, som ikke bare betyr nye tjenester, men også muligheten til å produsere tjenester på en rimeligere måte. Et prefiks betyr bare at selskapet kan ta seg av utgående teletrafikk og ikke inngående trafikk. Dermed forsvinner halve inntjeningspotensialet, poengterer han.

Det raskt voksende mobilmarkedet inneholder en ukjent stor faktor, knyttet til den eventuelle tredje aktørens evne og vilje til å bruke penger på provisjoner og markedsstøtte.

Tall fra Teleplan viser at den største utfordringen de nye teleaktørene vil møte er å få investeringene til å gi en rimelig avkastning. Fram til år 2002 vil de ulike teleaktørene måtte investere i størrelsesorden 20 og 25 milliarder kroner i telefonitjenester. De tre mobilaktørene vil alene stå for mellom fem og seks milliarder, mens Telenor vil investere mellom 12 og 15 milliarder kroner, og andre aktører tre til fem milliarder kroner.

Slike investeringer krever en avkastning på lang sikt på minst to-tre milliarder kroner - rundt ti prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.