Intensjonen bak regjeringens forslag er god, vi deler bekymringen for hvordan sosiale medier påvirker barn og unge. Men å innføre obligatorisk alderskontroll for å sikre at brukerne er over 15 år, er likevel ikke svaret.
I stedet mener Tekna myndighetene må regulere selve plattformene. Vi må stille tydelige krav til teknologiselskapene om å ta ansvar for innholdet de formidler og for at teknologien må være forsvarlig å bruke for alle. Slik fungerer ikke sosiale medier i dag, og det er det som er kjernen i problemet.
Teknologene advarer

Fagforeningen Tekna organiserer 116.000 høyt utdannede teknologer og naturvitere, mange av dem jobber med datasikkerhet, personvern og teknologiutvikling. Det var disse medlemmene vi spurte da Tekna skulle ta stilling til regjeringens forslag om obligatorisk aldersverifisering for sosiale medier.
Teknologene advarer mot forslaget og konkluderer med at obligatorisk sjekk av aldersgrenser vil være en trussel mot digital frihet og ha uheldige konsekvenser for personvernet, ytringsfriheten og informasjonsfriheten.
I den fysiske verden er alderskontroll en effektiv måte å regulere tilgang på. Det fungerer i døra på et utested, i kassa på Vinmonopolet, når du skal ta lappen eller stemme i valg. Fordi det er mulig å se og vurdere legitimasjon og at du er den du utgir deg for å være.
På internett fungerer det ikke sånn. I den digitale verden vil aldersverifisering kreve digitale identitetsløsninger.
Frykter teknologiselskapene vil få mer makt
En lovbestemt aldersgrense for bruk av sosiale medier vil måtte gjelde hele befolkningen for å skille mellom dem som er over eller under fastsatt aldersgrense. Tekna frykter derfor at regjeringens forslag vil gi teknologiselskapene enda større makt over brukernes personlige informasjon, siden alle vil måtte identifisere seg.
Sosiale medier har mange fine ting ved seg. De gjør oss i stand til å kommunisere med mennesker som er langt borte eller som det er vanskelig å møte. Men det er ingen tvil om at oppmerksomhetsøkonomien som sosiale medier lever av, ikke er bra for noen av oss, og spesielt ikke barn og unge.
Teknologiselskapenes mål er å holde oppmerksomheten vår på skjermen lengst mulig, slik får de tak i data om oss som de selger videre. Det er denne markedsstrategien vi må til livs, ved å behandle teknologiselskapene på akkurat samme måte som alle andre produsenter og stille krav om at det de lager, skal være trygt å bruke.

SoMe-loven er en re-sivilisering av samfunnet
Forbud mot ondsinnet design
Tekna har flere forslag til alternativer vi mener vil være mer effektive enn alderssjekk for sosiale medier:
- Still krav til teknologiselskapene om at de må alderstilpasse innholdet og slik hjelpe foreldre med å kontrollere hva barna har tilgang til.
- Innfør forbud mot ondsinnet design. Dette handler om designgrep som gjør tjenester avhengighetsskapende (som for eksempel endeløs skroll), vanskelige å melde seg av, eller som bruker psykologiske mekanismer for å øke skjermtid.
- Kompetanseheving for foresatte og lærere – voksne trenger gode råd og mekanismer for å beskytte barn mot skadelig bruk av sosiale medier.
Vi har dessverre sovet i timen når det gjelder regulering av de internasjonale teknologiselskapene, men det er ikke for seint å våkne opp. Da trenger vi løsninger som tar tak i roten av problemet.

– Spesielt tre svindeltrender gjelder nå



