FORBRUKERTEKNOLOGI

Når smarttelefonen skaper mer støy enn nytte

«Notifications» – varslinger på norsk – er i ferd med å bli et aldri så lite samfunnsproblem, i takt med vårt usunne avhengighetsforhold til smarttelefonen vår, skriver Eivind Jonassen.

Eivind Jonassen, som er gründer og daglig leder i Omnicus, mener næringslivsledere må lede an og håndtere varslinger på smartmobilene fordelaktig for både seg selv og andre.
Eivind Jonassen, som er gründer og daglig leder i Omnicus, mener næringslivsledere må lede an og håndtere varslinger på smartmobilene fordelaktig for både seg selv og andre. Foto: Kristoffer Sandven
Eivind Jonassen, gründer og daglig leder i Omnicus
21. jan. 2024 - 14:15

Da Steve Jobs introduserte Apples Iphone i 2007, ble den raskt oppfattet som en revolusjon innen kommunikasjon og samhandling. Smarttelefonen lovet oss uovertruffen tilgjengelighet, noe den utvilsomt også har innfridd på.

Men evig tilgjengelighet har også en bakside:

Smarttelefonen har blitt en konstant kilde til forstyrrelse og skapt en angst for å gå glipp av noe. Denne digitale avhengigheten og den uendelige strømmen av varsler har blitt et samfunnsproblem som vi som næringslivsledere, gjerne storbrukere av smarttelefonen selv, må ta et aktivt ansvar for å adressere og løse, både for vår egen del og for våre ansatte.

Økt stress og redusert produktivitet

Dette er ikke bare en subjektiv følelse. Flere studier understøtter dette samfunnsproblemet. Forskere ved Universitetet i California har påvist at den konstante strømmen av varslinger kan medføre økt stress og redusert produktivitet. Forskning publisert i Journal of Medical Internet Research har avdekket en tydelig sammenheng mellom hyppige varsler og ADHD-lignende symptomer hos voksne. National Sleep Foundation i USA rapporterer at så mange som 72 prosent av voksne som bruker smarttelefonen før de legger seg til å sove, opplever søvnproblemer.

Distraksjonen ved konstant å sjekke smarttelefonen har også blitt en årsak til trafikkulykker. Smarttelefonens inntog har også endret arbeidsplassens natur. Arbeidsstedet er ikke lenger bare et fysisk sted, men der du måtte befinne deg med din smarttelefon.

På høy tid å gjenvinne kontrollen

Heldigvis er det mulig å reversere den negative spiralen vi har havnet i ved å ta tilbake kontrollen som smarttelefonen har over livet. Her er fire praktiske tiltak for å redusere forstyrrelser og gjenvinne fokus:

  • Slå av varslinger som standard: Ved å ha varslinger slått av som standard, kan du selektivt aktivere kun de varslingene som er essensielle for din virksomhet og personlige behov.
  • Skjul antall uleste meldinger: Konstant eksponering for antall uleste meldinger kan skape unødvendig stress og en illusjon av hastverk. Ved å skjule disse tallene, kan du redusere frykten for å overse noe viktig.
  • Gjør «lydløs» til normen: Å sette mobilen på lydløs uten vibrasjonsvarsler bør være en standardinnstilling. Dette bidrar til å minimere distraksjon og øke trivselen, ikke bare for deg selv, men også for dine omgivelser.
  • Bruk fokus-innstillinger aktivt: Dagens smarttelefoner tilbyr muligheten til å opprette personlige fokus-innstillinger for å definere tidsperioder hvor du er fri fra digitale forstyrrelser. Det vil forbedre mental balanse og arbeidseffektivitet.

Digital balanse på jobb og privat

Selv om mobilvarslinger er vanlige, trenger de ikke styre livet vårt. Bevisste valg om varslinger bidrar til digital balanse. Som næringslivsledere må vi lede an og håndtere varslinger fordelaktig for oss og andre. Dette bidrar ikke bare til personlig velvære, men også til et sunnere, mer fokusert samfunn, noe som er både fornuftig og lønnsomt.

Kronikken er skrevet av Bjørn Tore Hellesøy som privatperson. Bildet er fra kommandosentralen til Nasjonalt cybersikkerhetssenter (NCSC), som overvåker digitale angrep og trusler mot norske interesser.
Les også

Det er spesielt ein ting som skurrar i nasjonale trusselvurderingar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.