Dejlig å være domænepirat i Danmark

Danske navnepirater har det festlig etter at det danske registreringsorganet DK Hostmaster slapp løs navnene i midten av januar. Blant firmaene som ikke er i gledesrus er ølfabrikanten Carlsberg.

Etter de nye reglene kan hvem som helst registere danske domenenavn etter først-til-mølla-prinsippet.

For firmaer som får sitt varemerke registrert av andre, kan det derfor bli nødvendig å gå til rettsak for å få varemerket tilbake. Mange firmaer velger imidlertid å betale navnepirater. Årsaken er at det ofte er både billigere og enklere å kjøpe navnet for flere titalls tusener, enn å ta en rettsak på navnetvisten, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge avisen kan selv priser rundt 100.000 kroner være billigere enn å måtte utsette en nettlansering i flere måneder mens tvisten løses.

Etter de nye reglene kan hvem som helst registrere domenenavn gjennom en dansk internettleverandør. Den registreringen som kommer først frem til registreringsorganet DK Hostmaster, får automatisk rettighetene til navnet. Problemet oppstår der det er andres varemerker som registreres, eller om en søknad kommer for sent inn på grunn av forsinkelser hos en internettleverandør.

- Enten må det åpnes for at den enkelte selv kan registrere et domene direkte hos DK Hostmaster, eller så må det opprettes en ordning med automatisk tidsregistrering allerede hos leverandørene, sier advokaten Martin von Haller Grønsbæk til avisen.

Dersom det ikke opprettes en slik ordning, mener advokaten at danske internettleverandører i nær framtid vil tilbringe en stor del av arbeidsdagen i retten.

Også juridiske eksperter hos ølfabrikkanten Carlsberg er lite fornøyd med de nye registreringsreglene i Danmark.

- Vi er misfornøyd med reglene og mener det burde vært en høringsperiode, slik det er for varemerker. Det ville hindre mange konflikter som i dag havner i retten, sier Aksel Thiele hos Carlsberg.

Han tror reglene med tiden vil bli de samme som for varemerker. Inntil reglene endres, ligger imidlertid alt til rette for aksjonister som vil gjøre Carlsbergs verste mareritt til virkelighet:

- Hvis en avholdsbevegelse registrerte et kjent ølmerke, ville det kunne gi store skadevirkninger for ølmerket. Og var avholdsbevegelsen litt smart, kunne den også gjøre tvisten om navnet til et PR-mareritt for bryggeriet.

Til toppen