Dekningsbidrag på 25% etter å ha tatt i bruk datavarehusløsning

Da Telenor Global Services tok i bruk sitt nye datavarehus for håndtering av internasjonale samtaler, lå tjenestens dekningsbidrag på minus 11,5 prosent. Etter et års tid er dekningsbidraget 25,4 prosent.

Tjenesten det dreier seg om, heter WWT for World Wide Termination. Kundene er teleoperatører i andre land. Tjenesten går ut på at disse operatørene lar Telenor Global Services (TGS) sluttføre deres abonnenters internasjonale samtaler, eller andre internasjonale samtaler som operatørene har tatt på seg å formidle videre. Tjenesten ble lansert i 1996. Omsetningen for 1999 anslås til 350 millioner.

- Tjenesten har 40 leverandører som kunder. Den er delt opp i 300 destinasjoner. Prisingen og omkostningene er per minutt, per destinasjon og per leverandør. Det er daglige prisendringer. Utfordringen er å finne for hver leverandør, hvilken rute som gir lavest kostnad. Rutingtabeller legges ned i svitsjene, men disse kan ikke ta økonomiske hensyn. Systemet håndterer mellom halvannen og to millioner samtaler hvert døgn. Salget har ganske små marginer, og det er store krav til tempo, forteller TGSs internasjonale trafikkdirektør Rene Olsen.

Transaksjonene som systemet håndterer er ensartede og forholdsvis enkle. Hver samtale genererer en "call detail record" eller CDR, med opplysninger om inngående operatør, utgående operatør hvem det ringes til, hvem det ringes fra, starttid, sluttid og tjenestetype.

Utfordringen er altså å styre en tjeneste som kjennetegnes av enkle transaksjoner og svært høyt volum.

Det første systemet som ble etablert, hadde en rekke svakheter. Statistikk kom månedlig med to ukers etterskudd, og var umulig å bryte ned. Tidlig i 1998 fant Olsen og hans kollegaer at en grossist i internasjonal telefoni ikke kan overleve uten datavarehus, og satte i gang med å lage et. Da datavarehuset kom på lufta i november, var det i grevens tid. Dekningsbidraget fra WWT lå på minus 11,5 prosent. Etter en måned gikk tjenesten i balanse, og siden januar i år har den vært lønnsom.

- Jeg er faktisk litt bekymret over at dekningsbidraget ser ut til å ha klatret opp til 25,4 prosent, sier Olsen. - Det realistiske burde være rundt 15 prosent.

Datavarehuset gjør det mulig å arbeide med helt aktuelle oversikter, og drille dem ned til minste detalj for å avsløre tapsbringende priser eller kunder.

Løsningen ble levert av Telenor 4tel og NCR CSG. Selskapene har siden skiftet navn til henholdsvis EDB 4tel (en del av EDB Business Partner) og UnIT Solutions.

Artikkelen er en av flere fra digi.nos dekning av Datavarehus 99 i Oslo. Les også:


Til toppen