Juss og samfunn

Dell innklaget for villedende reklame

En konkurrent har innklaget Dell til Forbrukerombudet for triksing med priser og betingelser i annonser.

Klagen er levert av en kjent veteran innen PC-salg i Norge, Harald Marthinussen som er mannen bak KK88 og den tilhørende nettbutikken GigaShopS der det blant annet tilbys PC-er fra IBM, Fujitsu Siemens og Toshiba. Marthinussen mener flere annonser og brosjyrer fra Dell bryter med gjeldende regler.

I vedlegg i Aftenposten og PC World i mai anbefaler Dell å kjøpe Windows XP Professional for næringslivet og at privatkjøpere ved hjemme PC kan være kompatible med arbeidsplassen eller undervisningsplassen.

– Dell viser ikke hva dette koster ekstra noen steder, sier Marthinussen.

Han påpeker flere uklare forhold i annonseteksten som «binding, «ekstragaranti», «minne tillegg», «feil» løsninger og «skjult frakt».

Dell på sin side ønsker ikke å kommentere saken ennå.

– Klagesaken ligger til behandling i juridisk avdeling, og jeg kan ikke uttale meg før denne er behandlet, sier markedsdirektør Hans Christian Seime i Dell Norge til digi.no.

Martiniussen viser blant annet til en Dell Dimension 2400 som annonseres for 2.100 kroner men oppgis uten merverdiavgift og varekost. Dette betyr 25 prosent opp i pris som gir en kost 3.453 kroner med alle omkostninger.

Marthinussen mener Dell lurer kunden til å tro at han får mer for pengene i mai enn tidligere ved å tilby doble RAM i maskinene. Men Dell sier ingen ting om at samme maskinen hadde «dobbelt med RAM» allerede i mars.

I tillegg framhever Dell ett års garanti på alt som et gode, noe som likevel forbrukerloven gir dem gratis.

– Kunder og spesielt vanlig forbrukere klarer ikke å følge slike sleipe reklamer og krumspring. Vi opplever at kjøpet i svært mange tilfeller blir betraktelig dyrere hos Dell når vi sjekker sluttprisen, sier Martiniussen.

Han tilføyer at 70 prosent av PC-kundene, og spesielt hos Dell, velge på grunnlag av pris.

– Det blir veldig feil at forbrukere blir forvirret med feil prisbilde og jeg mener derfor at nøye saksbehandling fra Forbrukerombudet mot Dell er nødvendig for å beskytte forbrukere, fastslår Martiniussen.

Han hevder at bakgrunnen for klagen er erfaringer fra Dell-kunder som «gråter på våre skuldre» når de føler fortvilelse overfor Dell.

- Dessuten er vi konkurrenter som stadig blir skadelidende av Dells snedige reklamer og prisinger, tordner Marthinussen.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra