digi.no skrev i går om toppsjefen i Hewlett-Packard, Carly Fiorina, som raser fordi Dell utfordrer HPs kronjuvel, skrivermarkedet.
Les også:
- [25.05.2004] Dell truer HPs kronjuvel
Det står mye prestisje i å få innpass på dette markedet, noe ikke minst den høye omsetningen viser. Den globale skriverindustrien omsetter for 725 milliarder kroner i året og HP alene investerer syv milliarder i året bare på forskning og utvikling på skrivere.
Skriverdivisjonen i Hewlett-Packard nådde 160 milliarder kroner i fjor, som innebærer salg av 43,6 millioner skrivere.
Til sammenligning solgte Dell som nykommer på markedet 1,5 millioner skrivere i fjor. Men allerede dette året tipper analytikere at Dell vil selge minst fire millioner skrivere. Omsetningen fra skrivere forventes til syv milliarder kroner, som er det raskeste hoppet for Dell i en ny produktkategori.
Nå erobrer Dell det norske skrivermarkedet for hjemmekontor og små bedrifter. Selskapet startet salget av Dell-skrivere her i Norge i november.
I dag lanserer selskapet tre nye modeller. Laserskrivermodellene to laserskrivere - 1700, 1700n og Dell 922, en alt-i-et-løsning som kombinerer skriver, kopimaskin og skanner.
Selv om direktesalgprodusenten Dell har hovedfokus på servere og lagring, har skriversalget så langt overgått all forventning. Dell forventer en omsetning på syv milliarder kroner bare på skrivere i år, men tilleggsalget av blekk, fargepulver, papir og andre deler kan gi en pen ekstrafortjeneste.
Dells nye fotoskriver for hjemmemarkedet, er priset til 1189 inkludert moms og frakt.
Dell produserer ikke skrivere selv, men setter sitt merke på produkter fra Lexmark, Kodak, Samsung og Xerox. I 2001, da skriversatsingen var i en tidlig planleggingsfase, skal selskapet ha tilbudt HP å selge deres skrivere, men fikk avslag.
Dell Norge har ikke endelige tall fra skriver-salget i Norge foreløpig.