Dell må selge mer enn PC-er

Michael Dell innrømmer at PC-markedet trolig vil flate ut, noe som tvinger ham til å utvide, kanskje med salg av produkter som søkemotoren til Fast.

Comdex-messen i Las Vegas både tvinger og gir bransjesjefen en mulighet til å legge frem sine visjoner. Alle ser ut til å være enige om at PC-ens tidsalder er på hell, men ikke om hva man skal gjøre med det.

Michael Dell fikk ikke holde noen åpningstale, men la frem sine fremtidsplaner under et frokosmøte med pressen. Under møtet innrømmet Dell at selskapet hans må utvide fra bare å selge PC-er og servere dersom det skal vokse videre, skriver nyhetstjenesten Cnet.

Dell har allerede tatt det første skrittet med sin Internett-butikk der de selger programvare og tilleggsutstyr. Men fremover vil Dell etter hvert starte salget av Internett-bokser og såkalte "sofa-PC-er". For de fleste internasjonale analytikere mener at PC-salget ikke vil forsette å vokse slik det har gjort. Dessuten faller snittprisene kraftig, noe som rammer profittmarginene til blant andre Dell hardt.

Dell vurderer også å begynne med webhotell og fjerndrift/utleie av programvare over Internett - såkalt ASP-drift, sier Michael Dell. Målet er å selge mer til Dells eksisterende kundeliste. Selskapet har allerede startet salget av avanserte personsøkere i USA. Dessuten skal Dell forsterke sin konsulentsatsing. Som en del av denne utvidelsen, vurderer PC-pusheren blant annet å starte salget av søkemotoren til norske Fast, men Dell har ennå ikke undertegnet noen avtale med Fast.

Til sammen vil dette gjøre Dell til en mer tradisjonell dataleverandør som vil konkurrerer tettere med en lang rekke selskaper som IBM og Compaq. Spørsmålet er om Dell da klarer å videreføre rakettveksten deres rendyrkede direktesalg har gitt dem hittil.

Men Dell vil trolig holde seg til Windows i årene fremover. Under møtet sa Dell nei til allianser med Sun og deres Java/Staroffice-satsing.

Til toppen