BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dell Norge starter ny priskrig

Om noen dager åpner Dell Norge sin nye Internett-butikk med lave priser på blant annet skrivere. I USA har Dell åpnet en superbutikk med 30.000 IT-produkter og nå vurderes en større Europa-satsing.

Einar Ryvarden
4. mars 1999 - 13:28

Snart kan du handle IT-produkter fra Dell over Internett til en betydelig rabatt. Her i Norge åpner Dell sin butikk med bare 40-50 produkter, men dette er bare en sped begynnelse. Dell USA har lenge hatt en slik butikk og åpnet nylig et supermarked på Internett med hele 30.000 forskjellige typer dataprodukter, programvare og tilleggsutstyr.

Det finnes flere uavhengige leverandører som driver IT-salg på Internett. Dell er den første av de store dataleverandørene som starter direktesalg av andre typer produkter. Med sitt direktesalg av PC-er har Dell skjøvet de andre PC-leverandørene ut i en konflikt med sine distributører og en intens priskrig.

Dells nye Internett-butikk kan presse prisene også innen andre områder.

- Foreløpig starter vi bare med en 40-50 varer, blant annet skrivere, skjermer, tilleggsutstyr for bærebare datamaskiner, skannere og programpakken Norton Antivirus. Vi kan holde svært lave priser fordi varene sendes direkte fra Ingram-Micros lager ved siden av vår fabrikk i Irland, sier Eirik Lunde, administrerende direktør i Dell Norge, til digi.no.

Dells direktesalg vil trolig over tid bidra til en tøffere priskonkurranse på tilleggsprodukter og ytterligere utfordre de distributørene og forhandlerne som lever godt av dette salget i dag. Foreløpig ligger det bare et midlertidig system for fordelskunder på www.dell.no - den generelle butikken åpner om noen dager.

Dell kaller sin nye butikk for "Dellware", etter selskapets papirbaserte katalog for tilleggsprodukter. I USA har Dellware lenge tilbudt 6500 produkter og åpnet i fjor en Internett-butikk med disse varene. På tirsdag avduket selskapet sin nye Internett-butikk, Gigabuys.com, med hele 30.000 artikler.

- Det dukker trolig opp en Gigabuys i Europa- det Dell gjør i USA, kommer til Europa i løpet av seks til 12 måneder, sier Lunde.

Det skal ikke så mye fantasi til for å forstå hvorfor Dell er blitt mer hissig på å selge tilleggsprodukter. Først og fremst ønsker de fleste kunder å handle så mye som mulig på ett sted. Like viktig er oppbremsingen Dell og de andre PC-leverandørene merker i sitt tradisjonelle maskinvaresalg. Dell har svært lenge økt salget med 50 prosent i året. Dette er det slutt på - en tøffere konkurranse reduserte veksten til 38 prosent i fjerde kvartal i fjor.

- Målet med nettbutikken er å heve verdien av hvert salg for å motvirke den fallende snittprisen på PC-er, sier Dells Norges-sjef til digi.no.

Dessuten ligger muligheten så å si i fanget på Dell. Selskapet har den nødvendige salgsløsningen og dell.com er ifølge avisen Wall Street Journal et av de mest besøkte stedene på Internett med hele 2,5 millioner besøk hver uke.

Heller ikke de andre PC-produsentene sitter med hendene i fanget. Både Compaq og Gateway planlegger store Internett-butikker i løpet av våren. Compaq mener åpenbart det er viktig å ikke starte på bar bakke og betalte derfor nylig 1,7 milliarder kroner for selskapet og domenet shopping.com. Compaq har tidligere sagt at de skal knytte shopping.com sammen med søkemotoren og nettstedet AltaVista.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.